گوگل در جهت بهبود سرویس خدمات ابری خود قصد دارد شرکت Looker که در حوزه رایانش ابری فعال است را به مبلغ ۲٫۶ میلیارد دلار خریداری کند. خرید Looker اولین اقدام مهم مدیر جدید Google Cloud است.
در یک تعریف عمومی، دیتاسنترهای سختافزاری و نرمافزارهای تأمینکنندهی سرویس پردازشی را رایانش ابری (Cloud Computing) مینامند.
رایانش ابری یک روش نوین پردازش است که در آن منابع قابل گسترش و اغلب مجازی شده، بهصورت یک سرویس پردازشی و از طریق شبکههای ارتباطی مانند شبکههای محلی و اینترنت عرضه میشود.
محوریت این مدل، سرویسدهی به کاربر بر اساس تقاضا است، بدون آن که کاربر نیازی به تجهیزات خاصی برای پردازش داشته یا از محل انجام این پردازش آگاه باشد.
این سرویس را میتوان به شبکه برقرسانی تشبیه کرد که مشترک بدون نیاز به داشتن اطلاع از نحوهی تولید برق و مکان دقیق تولید آن، تنها با اتصال از طریق یک درگاه، انرژی لازم برای استفاده از وسایل الکتریکی خود را تامین میکند.
هدف اصلی فناوری رایانش ابری میسر ساختن دسترسی به حجم عظیمی از منابع محاسباتی بهصورت مجازیسازی شده است. این کار با استفاده از تجمیع منابع و ایجاد یک سیستم یکپارچه انجام میشود. در این مدل از سرویسهای محاسباتی، پرداخت هزینه توسط مشتری نیز بر اساس مقدار و مدت استفاده از منابع انجام میشود.
در سالهای اخیر رایانش ابری در حال تبدیل شدن به یک فناوری مهم و پولساز در حوزهی فناوری اطلاعات شده است. در همین راستا گوگل قصد دارد شرکت Looker را به مبلغ ۲/۶ میلیارد دلار خریداری کند. Looker شرکت بزرگی است که در زمینه تجزیهوتحلیل داده فعالیت دارد. این اولین اقدام مدیر جدید مرکز توسعه خدمات ابری گوگل است.
پس از کنارهگیری دایان گرین که سه سال مسئولیت مدیریت مرکز توسعهی خدمات پردازش ابری گوگل موسوم به Google Cloud را در اختیار داشت، توماس کوریان که برای مدت طولانی رئیس اجرایی شرکت اوراکل بود، در ماه نوامبر بهعنوان مدیرعامل جدید گوگل کلاود منصوب شد.
کوریان مدیرعامل جدید گوگل کلاود در کنفرانس ماه فوریه گوگل اظهار داشت که به دنبال سرمایهگذاری و گسترش قابلتوجه کسبوکار ابری گوگل است. او افزود: در آیندهای نزدیک شاهد رشد چشمگیر کسبوکار ابری گوگل، حتی سریعتر از آنچه وعده داده شده خواهید بود.
Alphabet شرکت مادر گوگل نیز از طریق گوگل ونچرز (Google Ventures) و گوگل کپیتال (Google Capital) در Looker سرمایهگذاری کرده است. این بزرگترین خرید گوگل بعد از خریداری شرکت محصولات خانه هوشمند Nest است. شرکت هولدینگ آلفابت، در سال ۲۰۱۴ باقیمت ۳.۲ میلیارد نست را خریداری کرده بود.
گوگل در تلاش است تا سهم خود از بازار رایانش ابری را از چنگ رهبران این صنعت یعنی آمازون و مایکروسافت برباید. وبسرویس آمازون (AWS) همچنان در برابر رقبایش سهم بیشتری از بازار را در اختیار دارد و هرسال، درآمدش بیشتر میشود.
خدمات ابری در آخرین سهماههی مالی، ۷/۷ میلیارد دلار درآمد برای آمازون به همراه داشت. گوگل درآمد خود را از سرویسهای ابری اعلام نمیکند؛ اما گفته میشود که میزان درآمد گوگل از اپلیکیشنها و خدمات ابری بیش از یک میلیارد دلار در هر فصل مالی باشد.
براساس گزارش Canalys تا پایان سال ۲۰۱۸، گوگل ۷/۶ درصد از سهم بازار در بخش سرویس خدمات ابری را در مقایسه با سهم ۱۳/۷ درصدی مایکروسافت و ۳۲ درصدی آمازون در اختیار داشته است.
گوگل اعلام کرده اضافه شدن این تکنولوژی به مشتریان کمک خواهد کرد تا دادههای خود را بهصورت یکپارچه در منابع مختلف تجزیهوتحلیل کنند و همچنین، به گوگل کمک میکند تا در اهداف بلندمدت خود، ابزار تجزیهوتحلیل منحصربهفردی را در صنعت ارائه کند. گوگل در بیانیهی مطبوعاتی خود اعلام کرده که حدود ۳۵۰ مشتری Looker از جمله بازفید، یاهو و Hearst، از قبل جزو مشتریان گوگل بودهاند.
Looker علاوه بر خدمات رسانی به گوگل به چندین شرکت دیگر نیز سرویس خدمات ابری ارائه میکند. همچنین Looker میتواند در دیتابیسهای شرکتهای دیگر که خیلی از آنها حتی رقیب گوگل هستند هم ادغام شود.
کوریان در جریان کنفرانس مطبوعاتی با روزنامهنگاران بیان کرد که Looker به سازگاری و کارکردن با محصولات سایر شرکتها مانند سرورهای Redshift آمازون و Azure SQL Server مایکروسافت ادامه خواهد داد.
ازجمله دیگر رقبای Looker میتوان به ابزارهای قدرتمند Domo،Tableau به همراه Power BI (سرویس اختصاصی مایکروسافت برای تجزیهوتحلیل کسبوکار) و QuickSight وبسرویس آمازون هستند.
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *
ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی مینویسم.
لطفا پاسخ را به عدد انگلیسی وارد کنید: