شاهکارهای ممتازی در هر رشتهای وجود دارد که بهعنوان نماد در آن حوزه شناخته میشود و دیگر فعالان آن حوزه از این شاهکار در فعالیتهای خود الهام میگیرند. بوگاتی کایرون یکی از آثار مثالزدنی و بینظیری است که حاصل تلفیق هنر طراحی و هنر مهندسی است تا رانندگی ایمن و لذتبخشی درعینحال با سرعت بسیار بالا را تجربه کنید. بوگاتی از حداکثر سرعت کایرون سخنی به میان نیاورده و تنها به اشاره به این موضوع که سرعت نهایی این خودرو بهمراتب خیلی بیشتر از مدل ویرون خواهد بود، اشارهکرده است. بوگاتی ویرون رکورد سرعت نهایی ۴۳۰ کیلومتر در ساعت را برای خودش ثبت کرده است.
یکی از نقاط قوت کایرون پیشرانهی ۱۶ سیلندری آن است. این پیشرانه با چهار توربوشارژر پرخوران میشود. فضای موردنیاز برای جابهجایی پیستونها ۸ لیتر در نظر گرفتهشده است. پیشرانهی کایرون در نگاه اول ممکن است خیلی شبیه به مدل ویرون باشد ولی تمام قطعات و المانها بهمنظور بهبود عملکرد از نو طراحیشدهاند. بوگاتی میزان توان تولیدی را ۱۴۸۰ اسب بخار و گشتاور را ۱۱۸۰ پوند فوت اعلام کرده که نسبت به توان ۱۱۸۳ اسب بخاری و گشتاور ۱۱۰۶ پوند فوتی ویرون ارتقاء قابلتوجهی داشته است.
۲۵ درصد در توان تولیدی پیشرانه کایرون بهبود حاصلشده است. برای به دست آوردن چنین عددی نیاز به توربو شارژر بزرگتر حس میشود. با توجه به مشکلاتی مانند تأخیر و لگ در ویرون، از دو توربو شارژر کوچک دیگر استفادهشده است که تا دور ۳۸۰۰ دور بر دقیقه هوای ورودی پیشرانه را بهینه میکنند و دو توربو شارژر بزرگتر در دورهای بالا وارد عمل میشوند. باورنکردنی است ولی پیشرانه کایرون حداکثر گشتاور خود را در دور ۲۰۰۰ دور بر دقیقه تولید میکند و همین میزان را تا دور ۶۰۰۰ دور بر دقیقه ثابت نگه میدارد. با دانستن این موضوع، خیلی هم تعجبآور نیست که شرکت بوگاتی اعلام کند توان خروجی این پیشرانه کاملاً خطی تولید خواهد شد.
اغلب با ارائه مدل جدیدتر و بروزتر شاهد اضافه شدن وزن هستیم ولی شرکت بوگاتی برای جبران این وزن اضافی از مواد سبکوزنی مانند تیتانیوم و فایبر کربن استفاده کرده است. بهطور مثال راهگاههای هوای ورودی به سیلندر، سیستم تأمینکننده هوا و محفظه زنجیر (Chain housing) تماماً از فایبر کربن ساختهشده است. اکثر اجزاء دیگر نیز مانند میللنگ از مواد سبکوزن درعینحال مستحکم ساختهشده است.
هر فردی که با توربوشارژرها آشنا باشد میداند با افزایش فشار و حجم هوای ورودی به محفظهی سیلندرها، نیاز به افزایش جریان سوخت و کنترل دقیقتر آن برای هماهنگسازی فرآیند احتراق است. همچنین سیستم خنک کاری هوای ورودی نیز خود مقوله دیگری است. برای کاهش مصرف سوخت، بوگاتی از نازلهای دوگانه با ۳۲ نقطهی پاشش استفاده کرده و برای تأمین هوای ورودی، از سیستم خنک کاری فوقالعاده پیچیدهای بهره برده است.
دبی هوای ورودی به پیشرانهی ۱۶ سیلندر کایرون ۶۰ هزار لیتر در هر دقیقه است. پمپ آبخنک کار از وسایل بسیار قدرتمند این مجموعه است بهطوریکه در هر دقیقه ۸۰۰ لیتر آب را به تمام نقاط موتور احتراقی پمپاژ میکند. کایرون در حداکثر شرایط کاری خود، تنها ۱۲ دقیقه سوخت خواهد داشت و باک آن بلافاصله خالی خواهد شد؛ این زمان برای ویرون ۱۵ دقیقه بود.
یکی دیگر از ویژگیهای کایرون برای تولید توان بیشتر، استفاده از سیستم اگزوز تیتانیومی جدید به همراه کاهندهی فشار گاز خروجی است. این سیستم بهطور کامل ایزوله است همچنین چهار مبدل اولیه و دو مبدل کاتالیزت، که نسبت به مدل قبلی بسیار بزرگتر هستند، در این سیستم به کار گرفتهشدهاند. اندازهی یکی از مبدلهای بوگاتی کایرون شش برابر اندازه مبدل کاتالیزت خودروهای معمولی است. بهواسطه مبدل کاتالیزت، گازهای حاصل از احتراق به سمت خفه کن (silencer) روانه میشوند که وزن آن نسبت به نمونه مشابه در مدل قبلی بسیار سبکتر شده است. به لطف استفاده از جنس تیتانیومی وزن خفه کن ۲۰ کیلوگرم تخمین زده میشود. سیستم اگزوز با شش خروجی طراحیشده است که تنها چهار مسیر آن در قسمت عقب خودرو قابلمشاهده است، دو مسیر دیگر به سمت پایین هدایتشدهاند
برای خودروی بوگاتی تولید توان کار سادهای است. مسئله اصلی خنک کاری زنجیرهی تولید توان است. بنا به اظهارات شرکت بوگاتی، پیشرانه کایرون تا ۳۰۰۰ اسب بخار گرما تولید میکند که درنهایت باید به خنکسازی آن بپردازند تا بلوک پیشرانه ذوب نشود. راهحل تعدیل این مشکل استفاده از دوچرخهی خنک کاری آب استت؛ یک چرخهی دمابالا که مخصوص خنک کاری موتور احتراقی و چرخهی دوم که مربوط به خنک کاری هوای ورودی به پیشرانه است. چرخهی دمابالای خنک کاری از یک رادیاتور اصلی و دو رادیاتور کمکی به همراه ۳۷ لیتر آب استفاده میکند. پمپاژ آب بهگونهای است که در عرض ۳ ثانیه ۳۷ لیتر آب کل چرخه را طی میکند. چرخه دماپایین به یک رادیاتور مجهز است که حجم آب در گردش آن ۱۲ لیتر است. وظیفهی اصلی چرخهی دماپایین جلوگیری از داغ شدن بیشازاندازه هوای ورودی به موتور احتراقی در شرایط رانندگی توقف و حرکت شهری در حین ترافیک است
در بوگاتی کایرون سه خنککننده (رادیاتور) روغن وجود دارد که شامل روغنموتور، روغن جعبهدنده و روغن دیفرانسیل عقب است. از دو مبدل حرارتی آب/هوا برای خنک کاری روغنهای مذکور استفاده میشود. با اضافه شدن خنککننده روغن هیدرولیک درمجموع این خودرو از ۱۰ رادیاتور بهره میبرد. هزاران محفظه هوای ورودی، کانالهای هوایی و المانهای آئرودینامیکی بر روی بدنه این خودرو بهمنظور خنک کاری بهتر، کاهش نیروی درگ و تولید نیروی عمودی رو پایین بیشتر در نظر گرفتهشده است. اغلب این المانها که برای خنک کاری سیستم انتقال قدرت استفاده میشود در زیر خودرو تعبیهشده است.
بوگاتی کایرون از دیفیوزرهای فعال (active diffuser) در قسمت جلو استفاده میکند. خروجی هوای رادیاتور اصلی در همین قسمت تعبیهشده است. در قسمت میانی زیربدنه کایرون، از کانال هوایی NACA بهمنظور هدایت هوا برای خنک کاری سیستم انتقال قدرت استفادهشده است. هوایی که وارد پیشرانه میشود از دریچه هوای ورودی که در طرفین خودرو پشت دربها پیشبینیشده است، تأمین میگردد.
بوگاتی کایرون از زیبایی خاصی برخوردار است. نهایت دقت و طراحی با مهندسی بالا باعث شده تا کایرون به یک خودروی خاص تبدیل شود
کایرون که مجللترین و خاصترین خودروی جهان شناختهمیشود اولینبار درنمایشگاه خودروی ژنو رونماییشد.
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *
ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی مینویسم.
لطفا پاسخ را به عدد انگلیسی وارد کنید: