اولین پرسشی که به هنگام خرید اینترنتی در ذهن ما شکل می پذیرد آنست که آیا این نوع خرید نسبت به خرید های سنتی مزیتی دارد و یا خیر؟ مخاطرات آن چیست و یا اینکه آیا خرید های اینترنتی قابل اعتماد می باشند؟!
* خرید آنلاین کالاها و خدمات، از با ارزشترین خدماتی است که بر روی اینترنت ارائه میشود. این امر علاوه بر صرفهجویی در وقت کاربران، مزایایی چون افزایش امنیت در جابجایی پول، کاهش هزینههای بازاریابی، صرفهجویی اقتصادی و افزایش فرصتهای شغلی و کارآفرینی را به دنبال دارد. امّا در عین حال کلاهبرداران فضای مجازی نیز با استفاده از عدم اطّلاع یا کمدقّتی خریداران و مشتریان، آن را با تهدیدها و آسیبهایی مواجه ساختهاند. نکات ذیل را در هنگام خریدهای الکترونیکی در نظر داشته باشید.
* اوّلین پیشفرض برای حقیقی و سالم بودن خدمات یک فروشگاه الکترونیک، این است که کالاهای مجاز ارائه میکند. بنابر این فروشگاههایی که کالاهای غیرمجاز به فروش میرسانند، با احتمال بسیار بالا، به قصد کلاهبرداری به وجود آمدهاند.
* سعی کنید در هنگام خرید آنلاین، با روشهایی نظیر گرفتن Who is از دامنهی سایت اینترنتی فروشگاه، یا جستجو در انجمنهایی که اعضای آنها، تجربیات خرید آنلاین خود را برای اطّلاع سایر اعضا مینویسند، از مدیر و گردانندگان فروشگاه، احراز هویّت کنید.
* در هنگام خرید آنلاین و در زمانی که پس از انتخاب کالا به درگاه پرداخت الکترونیکی بانک رهنمون میشوید، دقّت کنید که حتماً آدرس صفحهی درگاه پرداخت الکترونیکی، متعلّق به همان بانکی باشد که آرم و لوگوی آن را در صفحه مشاهده میکنید.
* در بعضی از مواقع کلاهبرداران با جعل صفحات درگاه پرداخت الکترونیکی بانکها، شما را به صفحاتی هدایت میکنند که آدرسی بسیار شبیه آدرس بانک اصلی دارند. در صورت عدم دقّت خریدار و ورود اطّلاعات کارت بانکی خود شامل شمارهی کارت، رمز عبور، CVV2 و تاریخ انقضای کارت، این اطّلاعات را در سیستم خود ثبت کرده و عملاً امکان هرگونه اقدامی را با حساب و موجودی قربانی دارند.
* مرکز توسعهی تجارت الکترونیکی وزارت بازرگانی، با همکاری نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در جهت افزایش امنیت خدمات تجارت الکترونیک، اعطای نماد اعتماد الکترونیکی به فروشگاههای الکترونیک را آغاز کردهاست تا خریداران به راحتی و با آسودگی خاطر خرید خود را انجام دهند. ترجیحاً از فروشگاههایی که دارای این نماد هستند، خرید کنید.
* اگر شما نیز از آن دسته کاربرانی هستید که به تازگی به جامعه رو به رشد خریداران اینترنتی پیوسته اید و یا قصد ملحق شدن به این جمع بزرگ را دارید، مطالعه این مطلب را به شما توصیه میکنیم. در این مطلب سعی میکنیم تا با اشاره به نکات لازم و ضروری در حین خرید های اینترنتی، شاخصه های یک خرید اینترنتی موفق را تشریح کنیم.
۱- به فناوری اطلاعات و ارتباطات اعتقاد داشته باشید.
لازمه اصلی هرگونه تغییر در شیوه های زندگی سنتی گذشته، انعطاف پذیری نسبت به فناوری های جدید است. با گسترش روز افزون اینترنت و فناوری اطلاعات در تمامی زمینه ها دیگر پتانسیل های بالای آن در ایجاد رفاه بیشتر در زندگی بشر بر کسی پوشیده نیست. پس میتوان از قابلیت های روز افزون این پدیده در خرید لوازم و مایحتاج روزمره خود نیز استفاده کرده و به واسطه دسترسی به حجم بالایی از اطلاعات و خدمات در کمترین زمان ممکن از به هدر رفتن وقت و سرمایه خود جلوگیری نمود.
۲- قیمت ها را مقایسه کنید.
فروشنده همیشه نیازمند به این است که محصول خود را در برابر مشتری و یا مشتریان بالقوه به نمایش بگذارد. در شیوه های سنتی این امر از طریق در اختیار گرفتن واحد های تجاری و یا همان مغازه ها انجام می پذیرد، لیکن رشد روز افزون قیمت ملک و مغازه در سالهای گذشته سبب شده است که هزینه هایی از این دست برای فروشندگان گاهی حتی از قیمت تهیه محصول اصلی نیز پیشی بگیرد. بدیهی است که فروشندگان برای بهره مندی از سود معقول در فروش های خود نیازمند به دریافت این هزینه های جانبی از خریدار می باشند. اما این هزینه ها در فروشگاه های اینترنتی بواسطه استفاده از خدمات فناوری اطلاعات به مراتب پایین تر است. طبیعتا این فرصت برای فروشگاه های اینترنتی فراهم است تا با قیمت فروش پایین تر نسبت به فروشگاه های سنتی حتی از سود بالاتری نیز برخوردار گردند. لذا به عنوان مشتری از این فرصت بهره مند شوید و سعی کنید تا کالای مورد نیاز خود را با قیمتی کمتر تهیه کنید. یکی از اهداف تاسیس گردا نیز همین است که با در اختیار قرار دادن اطلاعات مورد نیاز کاربران، فرآیند مقایسه قیمت کالا ها را برای آنها تسهیل نماید.
۳- کیفیت ارایه خدمات مهم است، با حقوق قانونی خود به عنوان خریدار آشنا باشید.
همه چیز قیمت نیست، گاهی دریافت خدمات مطلوب و اعتماد از خرید اینترنتی انجام گرفته ارزش آن را دارد که کمی بیشتر بپردازیم.
هر چند تمامی فروشگاه های اینترنتی در فروش های خود نیازمند به رعایت قانون و حفظ حقوق خریدار می باشند، اما میتوان تنها از فروشگاه هایی انتظار رعایت همه جانبه قوانین را داشت که موفق به کسب جواز فعالیت از نهاد های ناظر شده اند.
یکی از این شاخصه ها نماد اعتماد الکترونیکی است که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت در اختیار فعالان حوزه کسب و کار اینترنتی قرار می گیرد. طیف گسترده ای از حمایت ها از طریق قانون شامل حال خریدان اینترنتی می گردد که بدون شک شاید بسیاری از این حمایت ها در خرید های سنتی قابل پیگیری نخواهند بود. با توجه به ماهیت خرید و فروش های اینترنتی و قابلیت ثبت و پیگیری تراکنش های مالی انجام پذیرفته از این طریق، هرگونه تخلفی در گران فروشی، کم فروشی، فروش اجناس تقلبی یا فاقد استاندارد، عدم رعایت ضمانت نامه ها و خدمات پس از فروش و غیره قابل ثبت و پیگیری است.
پس همین امروز با مراجعه به سایت نماد اعتماد الکترونیکی و مطالعه قوانین مربوط، از حقوق خود به عنوان خریدار اطلاع کسب کرده و از این پس در هنگام خرید های اینترنتی بررسی کنید که آیا فروشگاه مربوطه دارای نماد اعتماد می باشد یا خیر.
۴- تجربه های موفق خود را با دیگران به اشتراک بگذارید.
یهمواره تجربه خریدهای اینترنتی خود را با خانواده و همکاران مطرح و آنها را ترغیب کنید که با صرف هزینه و زمان کمتر کالای مورد نظر خود را با کیفیتی بهتر و خیالی آسوده تر تهییه نمایند. بعد از مدتی متوجه می شوید که خرید های اینترنتی برای آنها نیز مانند من تبدیل به عادت شده و آنها نیز تجربه خرید های اینترنتی ارزان تر و موفق تر خود را با من و دیگران در میان گذاشته و احساس رضایت بیشتری دارند.
اعتمادی که ما بواسطه یک پیشنهاد خوب از جانب یک دوست و در ادامه آن یک تجربه موفق مشابه کسب میکنیم از هیچ طریق دیگر قابل پیاده سازی نیست. لذا از این پس از تجربیات موفق خود به عنوان هدیه ای ارزشمند برای دوستان استفاده نماییم.
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *
ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی مینویسم.
لطفا پاسخ را به عدد انگلیسی وارد کنید: