بنا بر گزارشها به نظر میرسد که گروه صنعتی مپنا به تکنولوژی مربوط به ساخت خودروهای برقی(هیبریدی) دستیافته است و قصد دارد تا این فناوری را در اختیار سازمان تاکسیرانی قرار دهد.
مدیر شرکت تاکسیرانی تهران درباره آمادگی گروه صنعتی «مپنا» برای برقی کردن تمام تاکسیهای تهران اظهار کرد: همکاری مشترکی بین ما و گروه مپنا از مدتها قبل آغازشده و اواخر سال گذشته جهت هماهنگی بیشتر جلسهای با حضور مدیرعامل گروه صنعتی مپنا برگزار شد.
وی تصریح کرد: در جلسهای که برگزار شد مهندسین این مجموعه، طرحهای خود برای برقی کردن ۸۰ هزار تاکسی تهران را ارائه کردند که قرار شد بهصورت پایلوت این طرح اجرا شود و بعد از رفع نواقص احتمالی بهصورت کلی اجرا شود.
خودروهای برقی و الکتریکی، نمایانگر یکی از جدیترین روشهای بهرهگیری از انرژیهای جایگزین در خودروها هستند که از مزایای آنها میتوان به کوچک شدن اندازه موتور، کاهش مصرف سوخت و کاهش آلایندههای محیط زیست اشاره کرد. پرداختن به این موضوع خودروهای برقی در کشورمان با تأخیر فراوان و با جدیت کم آغاز شد، ولی بااینحال، در یکی دو سال اخیر، رخدادهای مهمی در این زمینه رخ داده است.
به گفته مدیر شرکت تاکسیرانی تهران هزینه لازم و زمان اجرای پروژه نهایی افزودن کیت هیبریدی به خودروهای تاکسی روشن نیست و جزییات این پروژه بهزودی اعلام میشود. بااینحال چندی پیش در خبری هزینه لازم برای کیت هیبریدی و برقی گروه مپنا بین ۲ تا ۸ هزار دلار اعلامشده بود.
این در حالی است که با افزوده شدن کیت هیبریدی در خودرو آزمایشی پژو ۴۰۵، شتاب این خودرو به حدود ۷٫۳ ثانیه بهبودیافته و از مصرف سوخت و آلایندگی نیز به شکل چشمگیری کاسته میشود. امکان تردد پاک درونشهری نیز در صورت شارژ بودن باتریهای خودرو وجود خواهد داشت.
بر اساس اطلاعاتی که در وبسایت شرکت مپنا منتشرشده، اولین نمونه این سامانه بر روی محصول ایرانخودرو نصب و مورد آزمایشهای پیمایش، سرعت، شتاب و شیب قرار گرفت. این نمونه به یک سامانه محرک داخل چرخ (In-wheel drive) مجهز شده است که امکان حرکت خودرو در هر دو حالت بنزینی/برقی را فراهم میکند.
این خودرو از شارژر AC با توان ۶٫۶ کیلووات بهره میبرد، برد مسافتی خودرو در داخل شهر ۱۵۷ کیلومتر و بهصورت ترکیبی حدود ۲۱۰ کیلومتر است. سرعت بیشینه آن نیز به ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت میرسد. ظرفیت باتری خودرو ۲۸ کیلووات بوده و توانایی بازگشت انرژی به باتری در هر دو حالت برقی و بنزینی (regenerative) در هنگام ترمز گیری و… را دارد.
مهندس قریشی از شرکت مپنا از کسب دانش لازم برای تولید خودروهای هیبریدی در کشور خبر میدهد. به گفته ایشان تکنولوژی مربوط به استفاده از موتورهای برقی درون چرخها هماکنون توسط مپنا توسعهیافته است و موتورهای برقی مربوطه نیز در داخل کشور تولید میشوند.
به گفته وی، در شرایط فعلی حتی تأمین باتریهای مربوط به این فناوری نیز تقریباً بدون مشکل انجام میشود و امکان ساخت خودروهای هیبریدی بهصورت محرک جلو یا چهارچرخ محرک وجود دارد، چراکه مپنا به تکنولوژی بالای کنترلی که میتواند عملکرد موتورهای بنزینی و برقی را با یکدیگر تنظیم نماید، دستیافته است.
این شرکت همچنین مشغول انجام مذاکراتی با شرکتهای تولیدکننده خودرو برای افزودن کیت هیبریدی خودروها به خط تولید است. همچنین توسعه شارژهای خانگی و شارژهای عمومی برای شارژ خودروهای برقی نیز انجامگرفته و چند روز قبل نیز شاهد افتتاح اولین ایستگاه شارژ خودروهای برقی در محوطه برج میلاد بودیم.
به نظر میرسد که سرانجام دانش لازم برای توسعه خودروهای هیبریدی در کشور بدست آمده است و حالا امیدهایی برای تولید انبوه این خودروها در ایران به وجود آمده است.
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *
ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی مینویسم.
لطفا پاسخ را به عدد انگلیسی وارد کنید: