در تازهترین ردهبندی جهانی، آمازون با ۳۱۵٫۵ میلیارد دلار ارزش موفق شد گوگل و اپل را کنار زده و لقب باارزشترین برند جهان را از آن خود کند.
سالانه ردهبندی ۱۰۰ برند با بالاترین ارزش در جهان در لیست BrandZ توسط موسسه تحقیقاتی کانتار تعیین میشود. این ردهبندی بر اساس مصاحبههایی با ۳ میلیون نفر به همراه اطلاعات تحلیلی مرتبط با هر شرکت و آمار مالی آنها محاسبه میشود.
بر اساس ردهبندی سال ۲۰۱۹، آمازون در مقایسه با سال گذشته میلادی رشد ۵۲ درصدی را تجربه کرده است. اپل که در رتبه دوم ایستاده ۳۰۹٫۵ میلیارد دلار ارزشگذاری شده و در مقایسه با سال قبل رشدی ۴ درصدی را شاهد بوده است. گوگل هم با ۳۰۹ میلیارد دلار و رشدی ۲ درصدی جایگاه سوم را به خود اختصاص داده است.
از دیگر برندهای مطرح که در لیست ۱۰۰ برند برتر قرارگرفتهاند باید به مایکروسافت با ۲۵۱٫۲ میلیارد دلار، ویزا با ۱۷۸ میلیارد دلار، فیسبوک با ۱۵۹ میلیارد دلار، علیبابا ۱۳۱٫۲ میلیارد دلار، تِنسِنت ۱۳۰٫۹ میلیارد دلار، مکدونالد ۱۳۰ میلیارد دلار و AT&T با ارزش ۱۰۸٫۴ میلیارد دلار اشاره کرد. در بین این برندها تنسنت با کاهش قابل توجه ارزش ۲۷ درصدی، سقوط ۳ پلهای را تجربه کرده است.
۱۲ سال بود که گوگل و اپل برترینهای این لیست را به خود اختصاص میدادند. در سال گذشته میلادی گوگل موفق شده بود به صدر لیست دست یابد.
دورین وانگ، مدیر جهانی BrandZ در این باره میگوید: دلیل جهش آمازون به خدمات متنوع ارائه شده توسط این شرکت مرتبط است. وانگ میگوید که رشد ارزش ۱۰۸ میلیارد دلاری آمازون در سال گذشته نشان میدهد که حالا برندها کمتر به دستهبندیهای (خدمات یا محصولات) خاص و منطقههای منحصر به فرد وابسته هستند.
در ابتدا آمازون بهعنوان یک خرده فروشی آنلاین فعالیت میکرد اما اکنون در حوزههای متعددی ازجمله فروش مواد غذایی، اسپیکرهای هوشمند، تبلت ها و سرویس استریم موسیقی و ویدیو فعالیت میکند.
به این ترتیب با این حوزههای فعالیت متنوع، رقیب گوگل و اپل بهحساب میآید و البته نباید سرویس ابری وب آمازون (AWS) و نقش مهم آن بهعنوان بخشی از ستون فقرات اینترنت را نیز فراموش کرد.
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *
ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی مینویسم.
لطفا پاسخ را به عدد انگلیسی وارد کنید: