ادعای همیشگی اپل این است که برخلاف کمپانیهای دیگر کاربرانش را به چشم یک محصول در نظر نگرفته و اطلاعات آنها را به حراج نمیگذارد. بااینحال این ادعا باعث نمیشود که اپلیکیشن های عرضه شده در اپ استور دادههای کاربران را مخفیانه جمعآوری نکنند.
یکی از کارکنان والاستریت ژورنال (WSJ) پس از اینکه متوجه شد اپلیکیشنی که اصلا فکرش نمیکرد (Curious World) اطلاعات فرزندش را جمعآوری و به فیسبوک ارسال میکند، تصمیم گرفت تحقیقی را در این مورد انجام دهد.
وی با همکاری یکی دیگر از کارکنان والاستریت ژورنال هشتاد اپلیکیشن ارائهشده در بخش Apps We Love اپ استور را تجزیه و تحلیل کردند.
یافته های آنها حاکی از این است که ۷۹ مورد از این اپها دادههای شخصی کاربران را با اهداف تبلیغاتی و بازاریابی جمعآوری میکنند. این دادهها توسط رهگیرهای شاخص ثالث جمعآوری و به شرکتهایی نظیر فیسبوک و گوگل ارسال میشوند.
بااینحال برخی منابع نزدیک به اپل مدعی شدهاند که تیم کوک طی کنفرانس ۲۰۱۹ توسعهدهندگان اپل (WWDC) که روز دوشنبه برگزار خواهد شد، از اعمال محدودیت بر این رهگیرها در اپ های ویژه کودکان خبر خواهد داد.
واشنگتن پست نیز در گزارشی جدید همین مشکل را از زاویهای دیگر بررسی کرده است. این نشریه با همکاری کمپانی Disconnect دادههای ارسالی یک آیفون را طی یک هفته زیر نظر گرفتهاند که حاکی از فعالیت ۵۴۰۰ رهگیر طی این بازه زمانی بوده است.
این رهگیرها در یک ماه ۱.۵ گیگابایت داده را به سرورهای دیگر ارسال کردهاند که در برخی موارد شامل مکان و شماره تماس کاربر بودهاند. بر اساس این گزارش بسیاری از رهگیرها طی شب و هنگامیکه گوشی مورد استفاده نیست، به ارسال داده میپردازند.
این مشکل فقط به iOS محدود نمیشود و بر اساس گزارشی جدید اندروید هم از نظر ارسال اطلاعات شخصی توسط رهگیرها شرایط مشابه و حتی بدتری دارد.
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *
ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی مینویسم.
لطفا پاسخ را به عدد انگلیسی وارد کنید: