ترابرد امکانی است که به شما اجازه میدهد که بدون تغییر شماره، اپراتورتان را عوض کنید. ترابرد به اپراتورهای همراه دارای مقدماتی است که قبل از تعویض اپراتور یا جابجا کردن شماره موبایل بین اپراتورها باید از آن ها آگاه باشید:
ترابرد پذیری به کاربران این امکان را میدهد که در صورت عدم رضایت از قیمت یا خدمات یک اپراتور، بهراحتی و بدون نیاز به تغییر شماره تلفن، و بدون صرف هزینه، از خدمات اپراتوری دیگر استفاده کنند و این امر برای کاربران بسیار اتفاق خوبی است. اما با تسهیل جابهجایی کاربران بین اپراتورها رقابت میان سه اپراتور همراه ایرانی وارد فاز جدیدی میشود و نبرد آنها جدیتر میشود، چراکه دیگر پیششمارهها ارزش خود را از دست میدهند و تنها کیفیت بالای خدمات و قیمت پایینتر خواهد توانست کاربران را به یک اپراتور پایبند نگه دارد. باید دید این طرح تا چه اندازه مورد استقبال کاربران قرار خواهد گرفت؛ چگونه انجام خواهد شد؛ و تا چه حد بر کیفیت خدماتدهی اپراتورها تأثیر خواهد گذاشت.
قبل از ترابرد پذیری باید حتماً اپراتور میزبان را مشخص کنیم. این کار باید با دقت انجام شود تا پس از ترابرد شدن به مشکلات احتمالی برخورد نکنیم. برای این موضوع باید به دو نکته بسیار دقت کنیم. یکی آنتندهی بهتر و دیگر قیمت مناسبتر است. برای آنتن دهی بهترین کار آزمودن عملی توسط خطوط دوستان و آشنایان در نقاط و محلهای موردنظر، بوده و به شما از نقشه پوشش دهی اپراتورها کمک میکند.
تعرفهها، آنتن دهی، سرعت اینترنت و کیفیت خدمات دلایل عمده برای ترابرد کردن شماره موبایل میان اپراتورها است. هر مخاطب اگر هدف خود را مشخص کند، میتواند بعد از ترابرد پذیری ارزیابی دقیقتری داشته باشد و میزان رضایت خود را بهتر بسنجد.
* زمان کلی برای تکمیل فرآیند ترابرد شمارههای تلفن همراه برای مشترک اعتباری و دائمی به ترتیب، بیش از ۳ روز و ۳ ساعت و ۲۰ دقیقه و ۵ روز و ۳ ساعت و ۲۰ دقیقه کاری به طول نمیانجامد. و تا زمان شروع ترابرد پذیری نباید ارتباط شما با اپراتور قبلی از بین برود و سیمکارت شما بسوزد.
* مشترک با مهاجرت به شبکه اپراتور پذیرا، صرفاً از خدمات ارائهشده اپراتور پذیرا میتواند استفاده نماید.
* امکان اولین ترابرد صرفاً پس از گذشت ۳ ماه از زمان فعالسازی سیمکارت در اپراتور پایه وجود دارد.
* فاصله بین دو ترابرد باید ۳ ماه باشد. بدین ترتیب شما پس از هر ترابرد حداقل باید ۹۰ روز در شبکه اپراتور میزبان حضورداشته باشید.
* همه شمارههایی که فعال باشند و ۹۰ روز از فعال بودنشان در هر اپراتور بگذرد میتوانند به مقصد اپراتور دیگر مهاجرت کنند. برای ترابرد پذیری مهم نیست شماره شما دائمی یا اعتباری است.
* پس از ترابرد شماره اعتباری، اعتبار مشترک صفر خواهد شد، لذا مشترک ملاحظات لازم را تا قبل از نهایی شدن درخواست ترابرد باید به عمل آورد.
* ترابرد شماره مشترکین دائمی منوط به تسویه صورتحساب اولیه صادرشده از سوی اپراتور فرستنده است. مشترک دائمی باید بهمحض دریافت صورتحساب اولیه از اپراتور فرستنده، ظرف مدتزمان یک روز کاری نسبت به پرداخت مبلغ تعیینشده در صورتحساب اقدام کند. عدم تسویه صورتحساب اولیه توسط مشترک ظرف یک روز سبب عدمتأیید درخواست ترابرد میگردد.
* امکان غیرفعال شدن شماره مشترکین دائمی که، برابر مصوبه شماره ۲۰۷ کمیسیون، نسبت به تسویهحساب نهایی با اپراتور فرستنده اقدام نکنند، از سوی اپراتور پذیرا وجود دارد.
* ازآنجاییکه هر مشترک در هر اپراتور نهایتاً میتواند ۱۰ شماره تلفن همراه (اعم از اعتباری و دائمی) را در اختیار داشته باشد، لذا در صورت حضور یک مشترک حقیقی با ۱۰ شماره در اپراتور پذیرا، امکان ترابرد شماره وی به اپراتور پذیرا وجود نخواهد داشت.
* از مدتزمان حداکثر ۲ روز و ۲۰ دقیقه پایانی انجام فرآیند ترابرد، تا فعالسازی سیمکارت مشترک در شبکه اپراتور جدید، رومینگ بینالملل و تماس خارج از کشور، برای سیمکارت قبلی مشترکین دائمی مسدود خواهد شد.
* ارسال پیامک تأیید و یا عدمتأیید توسط مشترک رایگان است.
* هر مشترک برای هر شماره تلفن همراه، صرفاً دو بار در سال امکان ترابرد دارد. یعنی محدودیت تعداد ترابرد پذیری برای هر شماره در سال ۲ بار است. با توجه به این محدودیت هرسال میتوانید مشترک هر ۳ اپراتور تلفن همراه باشید.
* برای هر شماره هزینه ترابرد پذیری تنها ۵ هزار تومان است که اکنون اپراتورها این کار را رایگان انجام میدهند. البته هزینه سیمکارت جداگانه است و هر اپراتور میزبان میتواند هزینه سیمکارت را هم دریافت کند.
* شماره مشترک اعتباری پس از ترابرد، کماکان بهصورت اعتباری و شماره مشترک دائمی پس از ترابرد شماره، بهصورت دائمی در اپراتور پذیرا باقی خواهد ماند.(ترابرد بهصورت نظیر به نظیر امکانپذیر است.) پس در ترابرد پذیری هیچ تغییر ماهیتی در نظر گرفته نشده است.
* لازم نیست هیچ کاری در اپراتور قبلی انجام شود. درخواست ترابرد پذیری توسط هر مشترک فقط در اپراتور مقصد انجام شود.
* همراه اول، ایرانسل و رایتل هرکدام فرمهای اینترنتی جداگانهای را برای ترابرد پذیری آماده کردهاند.( برای مشاهده لینک ها روی هر کدام کلیک کنید)
انجام عملیات ترابرد از همراه اول به ایرانسل در وبسایت ایرانسل آغازشده است. اگر مایلید که با حفظ شماره ۹۱۲ خود از خدمات اپراتور ایرانسل استفاده کنید، میتوانید با مراجعه به صفحه ترابرد ایرانسل، اطلاعاتی در این زمینه به دست آورید و با استفاده از فرمی که در پایین صفحه قرار دارد، مشخصات خود را وارد کنید تا در لیست ترابرد به ایرانسل قرار گیرید. البته شما برای انجام ترابرد از همراه اول به ایرانسل نیاز به مراجعه حضوری به مراکز خدمات ایرانسل خواهید داشت. فعلاً مشخص نیست که آیا این پیش ثبتنام بهنوعی پیشنیازی برای مراجعه حضوری است یا خیر.
شما پس از مراجعه به مراکز خدماتی ایرانسل و تکمیل درخواست ترابرد، یک سیمکارت غیرفعال ایرانسل تحویل خواهید گرفت. سپس پیامکی روی سیمکارت قبلی همراه اول (یا رایتل) شما خواهد آمد که از شما میخواهد فرآیند ترابرد به ایرانسل را تأیید کنید و شناسه ترابرد نیز برای شما ارسال میشود. پس از تأیید ترابرد توسط شما، سیمکارت ایرانسل شما با همان شماره قبلیتان فعال خواهد شد و شما خواهید توانست آن را درگوشی خود گذاشته و استفاده کنید.
اگر می خواهید شماره ایرانسل خود را نگهدارید اما به اپراتور همراه اول بپیوندید، باید به صفحه ترابرد به همراه اول که این اپراتور در وبسایت خود راهاندازی کرده مراجعه کنید. سپس شماره ایرانسل یا رایتل خود را که میخواهید به همراه اول منتقل کنید، وارد مینمایید و رمزی به سیمکارت شما پیامک میشود. شما رمزی را که دریافت کردهاید، در بخشی که در زیر شماره تلفنتان به صفحه اضافهشده وارد مینمایید و به سامانه ترابر وارد میشوید.
امکان پیگیری درخواست ترابردی که قبلاً ثبت کردهاید نیز در این سامانه فراهم است.
اگر مایلید از اپراتور همراه اول یا ایرانسل، بدون تغییر شماره به رایتل مهاجرت کنید، این کار هم با مراجعه حضوری به مراکز خدماتی رایتل و هم بهصورت ارسال درخواست الکترونیک، امکانپذیر است.
برای درخواست ترابرد به رایتل و تغییر اپراتور خود به رایتل با حفظ شماره، باید مراحل زیر را انجام دهید:
۱– درخواست ترابرد به رایتل بهصورت الکترونیکی و یا حضوری (تکمیل فرم درخواست ترابرد)
۲– پاسخ به پیامک تأیید ترابرد پذیری ظرف مدت تعیینشده
۳– دریافت شناسه ترابرد، در صورت احراز شرایط لازم برای ترابرد
۴– پرداخت صورتحساب به روز، توسط مشترکین دائمی در مدت تعیینشده
۵– پاسخ به پیامک تأیید فعالسازی شبکه رایتل
۶– پایان فرآیند ترابرد پذیری و آغاز بهرهمندی مشترک از خدمات اپراتور رایتل
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *
ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی مینویسم.
لطفا پاسخ را به عدد انگلیسی وارد کنید: