SEO تشکیلشده از چند بخش مختلف است که اولین قسمت آن مربوط به کد نویسی های یک قالب است. یعنی ابتدا شما باید طبق استاندارد W3C سایت را بررسی کرده و سپس به سراغ موارد دیگر بروید. کنسرسیوم شبکه جهانی وب (World Wide Web Consortium – W3C) انجمنی است که شرکتها و سازمانهای عضو آن به بحث و گفتگو بر روی استانداردها و فناوریهای وب میپردازند. W3C استانداردهای عملی را توسعه میدهد تا منجر به بهبود قابلیت محصولات و فناوریهای وب شود. اما در بین تگهای تشکیلدهنده صفحه شما چند تگ وجود دارد که برای موتورهای جستجو از درجه اهمیت بالایی برخوردار است. مثل تگهای Heading (هدینگ) یا Meta (متا). دلیل مهم بودن این تگها برمیگردد به کاربردیترین بخشهایی که در یک مطلب با استفاده از این تگ ها نشانهگذاری میشود. بهعنوانمثال عنوان یک مطلب با H2 یا H1 (هدینگ ۱ و ۲) نشانهگذاری میشود و به موتور جستجو اهمیت این موضوع اعلام میشود.
موتورهای جستجو از سرفصلهای شما برای ایندکس گیری ساختار و محتوای صفحه وب شما استفاده میکنند. ازآنجاکه کاربران ممکن است صفحات شمارا بهصورت سطحی و اجمالی توسط سرفصلهای آن بخوانند، بسیار مهم است که از سرفصلها برای نشان دادن ساختار مطلب استفاده کنید. سرفصل H1 میبایستی بهعنوان سرفصل اصلی استفاده شود و H2 برای سرفصل کماهمیتتر و H3 بعدازآن و به همین ترتیب تا سرفصل H6
تگهای هدینگ مخصوصا هدینگ ۱ بعد از عنوان یک صفحه ، برای موتورهای جستجو بسیار اهمیت دارند. یعنی موتور جستجو ابتدا تگ عنوان شمارا بررسی کرده و سپس به سراغ تگ هدینگ میرود. وقتی این دو باهم همخوانی داشته باشند موتور جستجو مطلب شمارا راحتتر ایندکس و در نتایج اول نشان میدهد.
تگ متا (Meta) فقط یک هدف دارد. شرح صفحه وب شما به برنامههای اسپایدار که اطلاعات وب را برای موتورهای جستجوگر جمعآوری میکنند. بعضی از موتورهای جستجوگر در حجم زیاد به محتوای متاتگ ها برای چگونه ایندکس گیری صفحات در نتایج جستجوی خود وابستهاند و برای پیدا کردن شرحی از صفحه در نتایج جستجوی خود از آنها استفاده میکنند. وقتی شما عنوان را در بین تگ “عنوان Meta” تایپ میکنید، کاربر اگر به دنبال یک مطلب باشد که شما در عنوان نام آن را نوشته باشید زودتر در موتور جستجوگر وبسایت یا مقاله شما نمایش داده میشود.
تگ بعدی Description است که مربوط میشود به توضیحات یا همان شرح صفحه. تابهحال یک مطلب را در اینترنت جستجو کردهاید؟ متنی که زیر عنوان جستجو نمایش داده میشود در بین این تگ باید نوشته شود که اهمیت بسیار زیادی در SEO دارد. هر چه عنوان، تگ سرفصل و توضیحات به هم نزدیکتر باشد، مطلب شما زودتر در نتایج نمایش داده میشود.
دو سال است که از الگوریتم جدید گوگل و نادیده گرفتن تگ Keyword در SEO میگذرد. همان تگی که وب سایتها از آن برای معرفی یک Page به رباتهای جستجو استفاده میکردند و مهمترین تگ در شناسایی یک صفحه به شمار میآمد. در این تگ وبمستر میتوانست تا ۲۵۰ کارکتر کلمات کلیدی مرتبط با صفحه را در آن تایپ کرده و با ذخیره آن باعث شود زودتر رباتها از یک صفحه دیدن کنند. دقت داشته باشید که این تگ برای موتور جستجوی گوگل موردبررسی قرار نمیگیرد و اگر معیار شما موتورهای جستجوگر دیگر است حتماً باید از این تگ در وبسایت خودتان استفاده کنید. با توجه به این توضیحات روش صحیح نوشتن عنوان را باید یاد بگیرید زیرا مهمترین نقش در SEO یک وبسایت بعد از رعایت کردن موارد فنی دیگر را این متا تگ به عهده دارد.
از مهمترین تگها هم برای کاربران و بازدیدکنندههای سایت و هم برای جستجوگرهای وب تگ عنوان (تگ Title) است. متنی که داخل این تگ قرار میگیرد عنوان صفحه را مشخص میکند که در Title Bar مرورگر به کاربران نشان داده میشود. توجه داشته باشید متن داخل این تگ در صورت زیاد بودن ادامهٔ آن توسط مرورگر حذف میشود پس از عناوین کوتاه استفاده کنید. عنوان صفحه باید بین ۵۰ تا ۷۰ کارکتر باشد. البته این عدد دقیقاً مشخص نیست و از روی تجربه و آزمودن باید متوجه شوید زیرا وب سایتهای مرجع هرکدام یک عدد بین ۵۰ تا ۷۰ اعلام کردهاند.
شاید این سوال برای شما مطرح شود که از کجا متوجه شویم عنوان مابین ۵۰ تا ۷۰ کارکتر است؟ کافی است نرمافزار ورد را بازکرده و یک عنوان را بهدلخواه تایپ کنید. پایین صفحه سمت چپ تعداد کارکترها نمایش داده میشود. البته هربار نیاز به واردکردن عنوان در ورد ندارید زیرا بعد از یک مدت تکرار میتوانید این کار را بهدرستی یاد بگیرید. بیشتر از ۷۰ کارکتر در عنوان بهصورت نقطه نمایش داده میشود.
به خاطر داشته باشید که روش نوشتن این تگ بسیار مهم است. سعی کنید عنوان مقاله، محصول یا مطلب را طوری در این بخش قرار بدهید که بازدیدکننده در موتور جستجو به دنبال آن میگردد. اجازه بدهید با یک مثال درک این مهم را کمی راحتتر کنم.
باید خودتان را جای بازدیدکننده قرار بدهید. بازدیدکننده در موتور جستجو وقتی دنبال یک کتاب میگردد به این صورت نام کتاب را تایپ میکند “کتاب ناتانیل براندن” یا “دانلود کتاب روانشناسی”. اما وب مسترها بیشتر سعی میکنند خیلی رسمی یک عنوان را تایپ کنند. مثلاً “عرضه فایل pdf همه کتابهای ناتانیل براندن”. کدام عنوان سریعتر در موتور جستجو نمایش داده میشود؟ عنوانی که وب مستر نزدیک به جستجو بازدیدکننده را در تگ عنوان قرار داده باشد.
باید این کار را بارها و بارها تکرار کنید تا دقیقاً متوجه شوید که کدام تأثیر بیشتری دارد. این کار نیاز به تجربه و تخصص دارد که از راه آزمونوخطا زودتر میتوانید به نتیجه برسید.
بهتر است وقتی میخواهید یک محصول یا مقاله آموزشی را معرفی کنید ابتدا چیزی را در تگ عنوان بنویسید که بازدیدکننده به دنبال آن میگردد، سپس در ادامه موارد دیگر را درج کنید. برفرض مثال کتاب روانشناسی عزت نفس ناتانیل براندن | دانلود فایل PDF
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *
ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی مینویسم.
لطفا پاسخ را به عدد انگلیسی وارد کنید: