شبکه های اجتماعی سرویسها و سایتهایی است که برای کاربران این امکان را فراهم میسازد تا با افراد دیگر (دوستان، آشنایان و همکاران خود) در ارتباط باشند. در شبکههای اجتماعی میتوان مطالب خود را بهصورت عکس، متن، کلیپهای صوتی و تصویری و در برخی موارد فایلها و اسناد به اشتراک گذاشت. در حال حاضر شبکههایی چون اینستاگرام، توییتر، فیسبوک، گوگل پلاس، لینکداین، تلگرام و …. بهعنوان مهمترین و پرطرفدارترین شبکههای اجتماعی به شمار میروند.
با روی کار آمدن تلفنهای همراهِ هوشمند و اندروید، دسترسی افراد به شبکههای اجتماعی بیش از گذشته شده است. اگر در چند سال قبل، افراد برای ورود به شبکه اجتماعی فیسبوک نیازمند یک دستگاه رایانه بودند، امروزه با یک تلفن همراه میتوانند به تمام شبکههای اجتماعی ورود پیدا کنند. از این نظر میتوان به نقش پراهمیت این شبکهها بر زندگی روزمره افراد توجه نمود.
سئو که بهعنوان تکنیکهای افزایش رتبه سایت است، از طرق مختلفی صورت میگیرد یکی از این راهها استفاده از شبکههای اجتماعی است. اگرچه فعالیت در شبکههای اجتماعی بهطور مستقیم موجب سئو نمیشود، اما به شکل غیرمستقیم روش مناسبی برای ارتقا رتبه سایت به شمار میرود که چگونگی و شرح این امر را در زیر مرور میکنیم:
*شبکههای اجتماعی مکان مناسبی برای معرفی سایتها میباشند. از طریق به اشتراکگذاری لینک مطالب میتوان بازدیدکنندگان زیادی را به سمت سایت سوق داد.
*در شبکههای اجتماعی میتوان محصولات و فعالیت خود را برای کاربران شرح داد تا از این طریق آنها را با کسبوکار خود آشنا نمود.
*ساخت صفحات به نام سایت خود در شبکههای اجتماعی، موجب دیده شدن و درنتیجه افزایش بازدیدکنندگان خواهد شد.
*بارگذاری پستها و مطالبی متناسب با حیطه فعالیت وبسایت، به معنای معرفی سایت برای کاربران شبکههای اجتماعی است.
*برقراری ارتباط مستقیم با طرفداران و کسانی که در شبکههای اجتماعی با ما در ارتباط هستند منجر به اطلاع یافتن از نظریات، پیشنهادها و انتقادات آنان است. اگرچه این امکان در وب سایتها نیز وجود دارد اما در شبکههای اجتماعی به علت دسترسی آسانتر افراد، کارایی بیشتری دارد و تعامل میان کاربران و مدیران سایت بیشتر میشود که این امر به سئو سایت کمک میکند.
*شبکههای اجتماعی بهطور غیرمستقیم میتوانند بر روی لینکها تأثیرگذار باشند و میزان ترافیک به سمت وبسایت را نیز افزایش دهند.
*قرار دادن مطالب در درون شبکههای اجتماعی منجر به ایندکس شدن سریع مطلب در موتورهای جستجو میشود (لازم به ذکر است در اینجا بحث از ایندکس شدن است و نه رتبه و صفحه اول)، درنتیجه این امر موتورهای جستجو تشخیص میدهند که نویسنده اصلی شما هستید زیرا زودتر از سایرین (کپیبرداران)، مطلب شما ایندکس میشود.
توییتر (TWITTER)
توییتر در میان شبکههای اجتماعی، سریعترین راه ارتباط با مخاطب محسوب میشود. مدیران سایتها با استفاده از شبکه اجتماعی توییتر میتوانند سایت خود را بهروزرسانی کنند و بازدیدکنندگان جدیدی را به آن راهنمایی نمایند. بااتصال سایت به توییتر، کاربران میتوانند بهسرعت مطالب جدید را در قالب نوشتههای ۱۴۰ کاراکتری یا کمتر دنبال نمایند. به همین خاطر بسیاری از مطالب در آن مختصر ارائه می شوند و همین امر موجب شده تا محبوبیت زیادی داشته باشد.در توییتر میتوان از مطالب سرگرمی، طنز و … برای جذب بیشتر طرفدار استفاده نمود.
اشتراک گذاری ها در توییتر تاثیر به سزایی در ارتقای رتبه ی شما در موتورهای جستجو دارد. بنابراین توجه کنید که مطلبی که ارائه می دهید در رابطه با موضوع محبوب مخاطب باشد و مهم تر از آن در جایی مطلب خود را منتشر کنید که افراد بیشتری در آنجا فعال هستند. به این ترتیب افراد بیشتری به محتوای مورد نظر شما دست پیدا خواهند کرد.
فیسبوک (FACEBOOK)
بزرگترین شبکه ی اجتماعی است که در بین سایرین بیشترین کاربر را از سراسر جهان به خود اختصاص داده است. با این حال شاید در مورد ایجاد مستقیم ترافیک بر روی سایت شما خیلی کمک کننده نباشد، اما قطعا بهترین گزینه برای ایجاد سیگنال های اجتماعی است.
فیسبوک امکانات فراوانی مانند ارسال همزمان متن و نوشته، ویدئو و بخش نظرات قوی را برای شرکتها فراهم نموده است. استفاده از این شبکه اجتماعی میتواند تأثیر زیادی برای جذب بازدیدکنندگان به سایت، ایجاد ارتباط دوطرفه و سئو سایت ایجاد نماید. وجود امکاناتی چون لایک و اشتراک گذاری در فیسبوک فرصت خوبی برای معرفی وبسایت به کاربران، مشتریان و دوستان آنها و درنتیجه گسترش دامنه فعالیت سایت است.
تعداد لایک ها, اشتراکگذاریها و نظرات روی پروفایل شما بیانگر تعداد کاربرانی است که به محتوای تولیدی شما علاقهمند هستند و مطالب شمارا دنبال میکنند. نهتنها لایک کردن پستها بلکه اشتراکگذاریها بیانگر خوبی برای میزان علاقهمندی مخاطبان است. نظراتی که در زیر هر پست نوشته میشود شمارا از اینکه مخاطبان تا چه اندازه سعی در تعامل و ارتباط دارند مطلع میکند. تمامی این فعالیتها مانند فاکتورهای رنکینگ عمل میکند و برای بازدیدکننده بیشتر بهصورت غیرمستقیم دخیل هستند.
لینکداین (LINKED IN)
سایت لینکداین یک مرجع تخصصی و کاری در میان شبکههای اجتماعی به شمار میرود که گزینه مناسبی برای ارتباط میان تجارتها و یا شرکتها و همچنین متخصصین هر زمینه با شرکتهای فعال در آنها است. لینکداین برای سایت شرکتهای تجاری و صنعتی بسیار کارآمد است و موجب ارتباط با دیگر همکاران و متخصصان فعال در زمینههای کاری مشترک میشود. علاوه بر این، فعالیت در لینکداین، میتواند برای جذب نیروهای جدید و همکار به مدیران سایت کمک کند
گوگل پلاس (+ G00GLE)
نسبت به سایر شبکهها بهتازگی وارد بازار شبکههای اجتماعی شده است اما ازآنجاییکه این شبکه بهوسیلهٔ خود گوگل تأسیسشده از اهمیت بالایی برخوردار است.
سیگنالهای اجتماعی گوگل بهصورت “ +۱ ” دیده میشوند. +۱ یعنی یک نظر مثبت برای وبسایت و درنتیجه یک اثر مثبت در رنکینگ سایت شما. همچنین تبلیغات و اشتراکگذاریها نیز تأثیر مثبتی در بالا بردن رنکینگ سایت دارند و در این میان اشتراکگذاریهایی مؤثرتر هستند که از طرف افراد معتبر انجام پذیرد. و بازهم بدون در نظر گرفتن جزئیات این پروسه میتوان با اطمینان گفت که شبکهٔ اجتماعی گوگل نیز نقش بسیار پررنگی را در افزایش رتبهٔ سایت شما در موتورهای جستجو ایفا میکند
گوگل پلاس بیشترین کاربرد را در سایتهای ایرانی دارد و به محبوبترین انتخاب برای ارتباط با مشتریان تبدیلشده است. با توجه به ارتباط مستقیم گوگل پلاس با گوگل بیش از دیگر شبکههای اجتماعی، برای افزایش رتبه سایت و سئو مؤثر است و گاهی در نتایج جستجوی گوگل، با نتایجی از صفحات آن مواجه میشویم.
اینستاگرام (INSTAGRAM)
در سالهای اخیر شبکه اجتماعی اینستاگرام به محلی برای حضور افراد سرشناس و محبوب تبدیلشده است. بسیاری از کاربران برای ارتباط مستقیم با افراد معروف و موردعلاقه خود وارد این شبکه میشوند. لذا باوجوداین مزیت میتوان در کنار معرفی اشخاص و خدمات، به فعالیت درزمینهٔ وبسایت نیز پرداخت.
در آخر ، کیفیت حرف اول را در سرنوشت رتبهٔ سایت شما میگوید. تا زمانی که کیفیت مطالب شما در سایت پایین باشد هیچیک از فعالیتهای جانبی سئو تأثیرگذار نخواهد بود. دریافت حجم بالای لایک و اشتراکگذاری تنها در صورتی امکانپذیر خواهد بود که مطلب شما باکیفیت و قابلارائه باشد. درصورتیکه به محتوای قوی توجه کنید و در کنار آن فعالیت در شبکههای اجتماعی را ادامه دهید، ترکیبی مناسب از سیگنالها و امتیازهای مثبت خواهید داشت و بدین ترتیب نتیجهٔ مطلوبی خواهید گرفت.
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *
ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی مینویسم.
لطفا پاسخ را به عدد انگلیسی وارد کنید: