کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات هزینه مشترکان موبایل برای استفاده از طرح ترابردپذیری شمارهها را ۵۰۰۰ تومان اعلام کرد.
کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به تازگی در قالب مصوبهای به تدوین مقرراتی در خصوص اجرای طرح ترابردپذیری شمارهها پرداخته و در قالب این مصوبه مواردی مانند هزینه جابجایی میان دو اپراتور را برای مشترکان تلفن همراه اعلام کرده است.
ترابردپذیری شمارهها که گفته میشود پس از سالها وقفه قرار است از امسال اجرایی شود طرحی است که به واسطه اجرای آن مشترک میتواند بدون آنکه شماره خود را تغییر دهد اپراتور ارائه دهنده خدمات خود را تغییر داده و به عنوان مثال با داشتن شماره همراه اول از خدمات ایرانسل استفاده کند یا بالعکس.
در مصوبه جدید کمیسیون تنظیم مقررات که به تازگی بر روی سایت سازمان تنظیم مقررات قرار گرفته بندهای مختلفی طراحی شده و آمده است:
این دستورالعمل در راستای اجرای ماده ۳ -۱۵ مصوبه شماره ۱ جلسه ۱۸۹ کمیسیون با عنوان اصول حاکم بر ارائه خدمات ترابردپذیری شماره تلفن همراه»،(Mobile Number Portability) و به منظور اجرا و ارائه خدمات ترابردپذیری شماره تلفن همراه در ایران که در جهت افزایش رقابت و کیفیت در ارائه خدمات همراه به مشترکین تلفن همراه است، تهیه و تصویب شده است.
موارد این سند شامل ترابرد شمارههای تلفن ثابت و یا هر نوع ترابرد دیگری نخواهد شد.
عبارات و اصطلاحات به کار رفته در این مصوبه، دارای معانی زیر است:
۱-۲ کمیسیون: کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات
۲-۲ سازمان: سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی
۳-۲ اپراتور: دارنده پروانه ارائه خدمات تلفن همراه از سازمان که شامل اپراتورهای مجازی تلفن همراه نیز میشود.
۴-۲ اپراتور ثابت: کلیه دارندگان پروانه از سازمان که برابر مفاد پروانه دریافتی امکان ارائه خدمات تلفن ثابت را دارند
۵-۲ اپراتور پایه: اپراتوری که مشترک جهت دریافت خدمات تلفن همراه برای بار اول، در آن ثبت نام کرده، اسناد و مدارک مورد نیاز برای احراز هویت و ثبت نام را به اپراتور مذکور تحویل داده و سند اشتراک دریافت کرده است.
۶-۲ اپراتور پذیرا: اپراتوری که مشترک یک اپراتور دیگر، قصد استفاده از خدمات آن اپراتور را بدون تغییر شماره خود دارد.
۷-۲ اپراتور فرستنده: اپراتوری که مشترک درهنگام درخواست ترابرد شماره، از خدمات وی استفاده میکند و قصد دارد بدون تغییر شماره خود، از خدمات اپراتور دیگری استفاده کند.
۸-۲ مشترک: شخص حقیقی یا حقوقی که با یک اپراتور رابطه حقوقی اشتراک داشته باشد و به واسطه رابطه حقوقی، دارای شماره تلفن همراه در شبکه اپراتور فرستنده است و برابر این سند به وی اجازه داده میشود تا درخواست ترابرد شماره خویش را از طریق اپراتور پذیرا پیگیری کند.
۹-۲ ترابردپذیری شماره تلفن همراه: فرآیندی که طی آن مشترک یک اپراتور با حفظ شمارهی خود میتواند اپراتور خود را تغییر دهد که در این مقررات به اختصار ترابرد شماره نامیده میشود.
۱۰-۲ مرکز مدیریت ترابرد: مرکزی برای مدیریت ترابرد شمارههای تلفن همراه که مسئول کنترل و مدیریت روند اجرایی ترابرد شمارههای تلفن همراه و پایگاه داده مرکزی و نگهداری اطلاعات مربوط به شمارههای تلفن همراه ترابرد شده را به عهده دارد.
۱۱-۲ کارگروه ترابرد: کارگروهی کارشناسی برای بررسی و ارائه راه حل مشکلات مربوط به امور ترابرد، متشکل از نماینده معرفی شده از سوی هر یک از اپراتورها (هر اپراتور، یک نماینده) و نماینده سازمان که ریاست آن با سازمان است.
۱۲-۲ سیم کارت فعال: سیم کارتی که مشترک، درشبکهٔ تلفن همراه، امکان دریافت خدمات را داشته و همچنین با توجه به مصوبات کمیسیون و یا سایر مقررات مرتبط سلب امتیاز نشده باشد.
۱۳-۲ ترابرد شماره: فرآیند تغییر شبکه/ اپراتور ارائه کننده خدمت تلفن همراه، با حفظ شماره تخصیص یافته به مشترک
۱۴-۲ قواعد تجاری ترابرد ۱: سندی است که در بردارنده فرآیندها و مراحل اجرایی ترابرد و نحوه ارتباط اپراتورها با مرکز مدیریت ترابرد است.
۱۵-۲ فرم درخواست ترابرد: سندی که دربردارنده درخواست مشترک حقیقی یا حقوقی از اپراتور پذیرا برای انجام فرایند ترابرد شماره تلفن همراه که باید به به تأیید مشترک یا وکیل قانونی وی رسیده باشد.
۱۶-۲ کد مسیریابی اپراتور: کد اختصاص داده شده توسط سازمان به هر اپراتور که جهت الصاق به شمارههای ترابرد شده، برای مسیریابی درست در نظر گرفته میشود.
۱۷-۲ روش مسیریابی مستقیم ۲: روش مسیریابی که در آن اپراتور مبدأ تماس، برای کلیه ترافیکهای مربوط به شمارههای تلفن همراه، قبل از مسیریابی اقدام به سئوال ۳ از نسخه پایگاه داده ترابرد پذیری در اختیار اپراتور کرده و پس از تعیین اپراتور مقصد تماس، آن را به طور مستقیم به سمت اپراتور مقصد راهیابی میکند.
۱۸-۲ روش مسیریابی غیرمستقیم ۴: روش مسیریابی که در آن اپراتور مبدأ، ترافیکهای مربوط به شمارههای تلفن همراه را به اپراتور پایه ارسال و اپراتور پایه پس از سئوال از پایگاه داده ترابرد پذیری در اختیار اپراتور و پس از تعیین اپراتور مقصد، مکالمه را به سمت اپراتور مقصد ترانزیت میکند.
۱۹-۲ روزهای کاری: روزهای شنبه تا پنجشنبه هر هفته به جز تعطیلات رسمی کشور
۲۰-۲ ساعات کاری: ساعت ۸ تا ۱۷ روزهای کاری شنبه تا چهارشنبه و ۸ تا ۱۵ روزهای کاری پنجشنبه
۱-۳ شمارههای ترابرد شده از مقررات، مصوبات، آئین نامهها و دستورالعملهای مربوط به شمارهها تبعیت میکنند.
۲-۳ قواعد تجاری ترابرد توسط سازمان تدوین و به تمامی اپراتورها، اپراتورهای ثابت و شرکت ارتباطات زیرساخت ابلاغ میشود. پس از ابلاغ، رعایت مفاد آن برای تمامی اپراتورها، اپراتورهای ثابت و شرکت ارتباطات زیرساخت لازم الاجراست.
۳-۳ مرکز مدیریت ترابرد که توسط سازمان ایجاد شده است، درچارچوب این دستورالعمل مدیریت میشود. اپراتورها، اپراتورهای ثابت و شرکت ارتباطات زیرساخت ملزم به تجهیز شبکه و پایگاه داده خود برای اتصال به این مرکز و پایگاه داده متناسب با آن، برابر نظر سازمان خواهند بود.
۴-۳ کلیه اپراتورها، اپراتورهای ثابت و شرکت ارتباطات زیرساخت ملزم به اتصال به مرکز مدیریت ترابرد و مرکز پشتیبان آن هستند و نحوه این اتصال باید به گونهای باشد که در صورت قطع اتصال، لینک پشتیبان وجود داشته باشد و در ارسال و دریافت اطلاعات به/از مرکز مدیریت اختلالی پیش نیاید.
۵-۳ با اتصال درگاه اپراتورها به مرکز مدیریت ترابرد، باید امکان ثبت اطلاعات مربوط به درخواستهای ترابرد شماره، درخواست بررسی و نگهداری اطلاعات شمارههای ترابردشده، اطلاعات مسیریابی و همچنین مبادله اطلاعات و تراکنشهای مالی مرتبط با ترابرد بین اپراتورها برای مرکز مدیریت ترابرد فراهم شود. مرکز مدیریت ترابرد باید اطلاعات هر ترابرد را به صورت برخط به پایگاه داده تمامی اپراتورها ارسال کند.
تبصره: اپراتورها موظفند حداکثر هر سه ماه یک بار در خصوص تبادلات مالی مرتبط با ترابرد با هم تسویه حساب کنند.
۶-۳ کلیه اپراتورها، اپراتورهای ثابت و شرکت ارتباطات زیرساخت، ملزم به تأمین هزینههای مربوط به اتصال شبکه خود به مرکز
مدیریت ترابرد و تجهیز شبکه خود برای امکان انجام هرگونه آزمایش، تغییر، ارتقاء و بروز رسانی در تجهیزات کنونی، نصب سخت افزار و نرم افزار به منظور ارائه خدمت ترابرد شماره و مسیریابی به سمت شماره ترابرد شده هستند.
۷-۳ اپراتورها موظف هستند کلیه اقدامات لازم را به منظور تسهیل در بهره برداری مشترکین از خدمت ترابرد شماره انجام دهند و باید از طریق پایگاه اطلاع رسانی خود و سایر روشهای اطلاع رسانی مناسب اطلاعات مربوطه شامل رویه انجام ترابرد شماره، اطلاعات و اسناد لازم جهت انجام خدمت مورد نظر (به طور خاص شامل قواعد تجاری ترابرد) مدت زمان لازم برای ترابرد، هزینه انجام هر ترابرد، عواقب مرتبط با قطع ارتباط مشترک ناشی از عدم فعال سازی سیمکارت فعال شده در شبکه اپراتور پذیرا پس از انجام فرآیند ترابرد، تعرفه خدمات و دیگر موارد را در اختیار مشترکین قرار دهند و تأییدیه لازم را از مشترک دریافت کند.
تبصره: اپراتورها باید نسبت به اتخاذ روشی واحد از قبیل ارسال اعلان، بوق مجزا و موارد مشابه برای اطلاع رسانی به مشترکین درخصوص تماس با مشترکینی که شماره آنها به اپراتور دیگر ترابرد شده، اقدام کنند.
۸-۳ پس از ارسال درخواست ترابرد از سوی مشترک، اپراتور فرستنده نباید با مشترک به منظور تشویق وی به انصراف از درخواست، به هر نحوی ارتباط برقرار کند.
۹-۳ اپراتور پذیرا مجاز به واگذاری شماره ترابرد شده به شخص دیگری نیست.
۱۰-۳ اپراتورها مسئول روگرفتی (کپی) از پایگاه داده مرکز مدیریت ترابرد شماره موجود در شبکه خود، ارتقاء و اجرای مناسب آن هستند. مسئولیت پایگاه داده هر اپراتور به عهده همان اپراتور است.
۱۱-۳ استخراج اطلاعات شمارههای تماس گرفته شده توسط اپراتورها و با استفاده از پایگاههای داده موجود در مجموعه همان اپراتور انجام میشود.
۱۲-۳ اپراتورها مکلفند هر ۶ ماه یکبار یا حسب درخواست سازمان گزارشی از عملکرد خود را در رابطه با ترابرد شماره در اختیار سازمان قراردهند و سازمان موظف است این گزارش را به کمیسیون ارائه کنند ساختار گزارش توسط سازمان تعیین شده و باید حداقل شامل موارد ذیل باشد.
۱-۱۲-۳ تعداد مشترکینی که برای انتقال از/به شبکه اپراتور درخواست دادهاند.
۲-۱۲-۳ تعداد شمارههایی که از/ به شبکه اپراتور ترابرد شدهاند.
۳-۱۲-۳ تعداد درخواستهای رد شده به تفکیک دلایل رد آنها.
۴-۱۲-۳ متوسط زمان انتقال شماره که از/ به شبکه اپراتور منتقل شده است.
۵-۱۲-۳ اعلام وضعیت فعالیت و یا عدم فعالیت سیم کارتهای شمارههای ترابرد شده با ذکر زمان.
۱۳-۳ سازمان میتواند پس از دریافت گزارشهای مربوطه، نسبت به انعکاس گزارش عملکرد اپراتورها از ترابرد شمارهها اطلاع رسانی عمومی کن که متعاقباً از سوی سازمان به اپراتورها، اپراتورهای ثابت و شرکت ارتباطات (SLA) 14-3 رعایت موافقتنامه سطح خدمات زیرساخت ابلاغ میشود، الزامی است.
۱۵-۳ اپراتورها موظف به حفظ اطلاعات مربوط به ترابرد و صورتحسابهای صادره خود و مسئول صحت و سقم اطلاعات هستند.
۱۶-۳ تمام اپراتورها، اپراتورهای ثابت و شرکت ارتباطات زیرساخت موظف هستند علاوه بر ثبت برخط اطلاعات براساس تراکنشهای ترابرد حداقل یکبار در هفته نسبت به همسان سازی، مغایرت گیری (احتمالی) و به روزرسانی اطلاعات پایگاه داده خود با پایگاه داده مرکزی اقدام کنند.
۱۷-۳ اپراتور پذیرا باید با رعایت اصل عدم تبعیض، کلیه خدمات ارائه شده در شبکه خود شامل مکالمات و خدمات ارزش افزوده را به مشترک ترابرد شده ارائه کند.
تبصره: اپراتور پذیرا نباید نسبت به ارائه پیشنهاد خاص برای مشترک ترابرد شده برای جذب مشترکین اپراتورهای دیگر اقدام کند و باید امکان استفاده از کلیه خدمات ارائه شده در شبکه اپراتور پذیرا به صورت یکسان برای تمامی مشترکین اپراتور پذیرا (اعم از مشترکین ترابرد شده و یا مشترک اصلی اپراتور مذکور) فراهم باشد.
۱۸-۳ اپراتورها اعم از فرستنده و پذیرا موظف هستند کلیه تمهیدات لازم از قبیل اقدامات فنی و حقوقی موردنیاز را درشبکه خود و در سمت مشترکین انجام دهند تا ضمن مسیریابی صحیح، ارائه خدمات ارزش افزوده از قبیل خدمات پیامکی تراکنشی مربوط به شخص حقوقی ثالث برای مشترک ترابرد شده محقق شود.
۱۹-۳ مسیریابی تمامی مکالمات و خدمات ارزش افزوده، باید برابر مفاد موافقتنامه سطح خدمات با کمترین تأخیر انجام شوند.
۲۰-۳ اپراتور فرستنده میتواند قبل از تأیید درخواست ترابرد مشترک، نسبت به صدور صورتحساب موقت برای مشترک پس پرداخت اقدام و صورتحساب و مهلت پرداخت آن را طبق زمان بندی اعلام شده در قواعد تجاری ترابرد از طریق پیامک به مشترک اعلام کند و در صورتیکه مشترک نسبت به پرداخت صورتحساب موقت در مهلت اعلام شده اقدام نکند، درخواست وی را رد و به مرکز مدیریت ترابرد با ذکر دلیل اعلام کند.
تبصره ۱: در صورتیکه صورتحساب موقت صادر شده برای مشترک پس پرداخت کمتر از بیست هزار (۲۰۰۰۰) ریال باشد و دلیل دیگری برای رد درخواست ترابرد موجود نباشد، اپراتور فرستنده باید بلافاصله نسبت به تأیید درخواست ترابرد اقدام و آن را برای مرکز مدیریت ترابرد ارسال کند و مبلغ صورتحساب موقت را در صورتحساب قطعی لحاظ کند.
تبصره ۲: در صورتی که مشترک نزد اپراتور فرستنده مبالغی به عنوان تضمین پرداخت داشته باشد و صورتحساب موقت کمتر از مبلغ تضمین پرداخت باشد، اپراتور فرستنده باید بلافاصله نسبت به تأیید درخواست ترابرد اقدام و آن را برای مرکز مدیریت ترابرد ارسال کند. در این صورت اپراتور میتواند با اطلاع رسانی به مشترک، نسبت به کسر صورتحساب موقت از مبلغ تضمین پرداخت وی اقدام کند.
۲۱-۳ پس از ترابرد شماره پیش پرداخت ۹، اعتبار مشترک صفر خواهد شد و اپراتور فرستنده موظف به اطلاع رسانی لازم در خصوص این موضوع به مشترک پیش پرداخت است.
۲۲-۳ درصورتیکه پس از ترابرد، اپراتور فرستنده اقدام به صدور صورتحساب قطعی کرده و مشترک از پرداخت آن خودداری کند، اپراتور فرستنده میتواند از طریق اپراتور پذیرا اخطارهای لازم را به مشترک ارسال و نسبت به تسویه صورتحساب اقدام کند. در این صورت اپراتور پذیرا باید مطابق با روش اپراتور فرستنده در خصوص مشترکین بدهکار اقدام کند.
تبصره ۱: صورتحساب قطعی توسط اپراتور فرستنده باید با لحاظ مبلغ باقیمانده احتمالی تضمین پرداخت و کسر آن از بدهی مشترک صادر شود.
تبصره ۲: در صورتیکه مبلغ بدهی مشترک در صورتحساب قطعی کمتر از مبلغ باقیمانده تضمین پرداخت باشد، اپراتور فرستنده باید پس از تسویه حساب نسبت به اطلاع رسانی به مشترک اقدام و در صورت تمایل مشترک مبلغ باقیمانده تضمین پرداخت را حداکثر ظرف مدت ۷۲ ساعت به وی بازگرداند.
۲۳-۳ اپراتور پذیرا باید پس از دریافت تأیید نهایی درخواست ترابرد توسط مرکز مدیریت ترابرد و اعلام اجرا، در مدت زمان تعیین شده در قواعد تجاری ترابرد، نسبت به تحویل سیم کارت جدید به مشترک اقدام و مشترک موظف است نسبت به فعال سازی سیم کارت خود اقدام کند. در صورت عدم استفاده از سیم کارت جدید از سوی مشترک در زمان مقرر در شبکه اپراتور پذیرا و غیرفعال شدن سیم کارت قبلی مشترک در اپراتور فرستنده کلیه مسئولیتها و عواقب مرتبط با قطع ارتباط به عهده مشترک خواهد بود.
۲۴-۳ بعد از اتمام اقدامات لازم از سوی اپراتور پذیرا برای امکان فعالیت مشترک با سیم کارت جدید در شبکه مذکور و اطلاع رسانی به اپراتور فرستنده، اپراتور فرستنده موظف است برابر روالهای تعیین شده در سند قواعد تجاری ترابرد، نسبت به قطع سیم کارت قبلی مشترک اقدام کند.
۲۵-۳ در صورتیکه مشترک ترابرد شده به هر دلیلی، به مدت شش (۶) ماه در شبکه اپراتور پذیرا فاقد تراکنش باشد، عملیات بازیابی شماره ۱۰ باید در اپراتور پایه صورت گرفته و اپراتور پذیرا حق واگذاری شماره را نداشته و باید شماره مشترک را به اپراتور پایه برگرداند. در این صورت اپراتور پذیرا ملزم به اتمام خدمات رسانی و سپس مطلع ساختن مرکز مدیریت ترابرد از شرایط پیش آمده خواهد بود تا مرکز مدیریت دستور لازم جهت بازگشت شماره به شبکه اپراتور پایه را صادر کند.
۲۶-۳ کدهای مسیریابی ترابرد شماره، توسط سازمان تعیین و به اپراتورهای مربوطه تخصیص داده خواهد شد. اپراتورها موظف هستند کدهای تخصیص داده شده را در شبکه خود تعریف و اقدامات لازم جهت اطمینان از مسیریابی صحیح را انجام دهند.
۲۷-۳ پس از تکمیل فرایند ترابرد و غیرفعال شدن سیم کارت مشترک در اپراتور فرستنده، اپراتور پذیرا باید حداکثر ظرف مدت پنج (۵) دقیقه نسبت به فعال سازی سیم کارت مشترک و اعلام فعال سازی به مرکز مدیریت ترابرد اقدام کند.
تبصره ۱: در صورت عدم فعال سازی سیم کارت در اپراتور ناشی از قصور اپراتور پذیرا در این خصوص، در صورتیکه میزان آن بیش از (۰) درصد باشد، اپراتور پذیرا طبق مفاد موافقتنامه پروانه خود مشمول جریمه خواهد شد. / یک صدم
تبصره ۲: در صورت عدم فعال سازی سیم کارت در اپراتور پذیرا ناشی از سایر عوامل خارج از اختیار وی، اپراتور پذیرا باید اطلاعات مشترک ۱۱ را نگه داشته و این موضوع را به اطلاع مرکز مدیریت ترابرد برساند. در صورتی که مشکل عدم فعال سازی سیم کارت مشترک برطرف شد، اپراتور پذیرا باید نسبت به فعال سازی سیم کارت مشترک اقدام کند. در صورت عدم فعال سازی سیم کارت مشترک ناشی از این موارد، اپراتور مشمول جریمه نخواهد شد.
۲۸-۳ مرکز مدیریت ترابرد نسبت به گزارش گیری از عملکرد و پاسخهای ارسالی با تأخیر، از قبیل عملکردهای ناقص و یا متوقف شده از اپراتورهای پذیرا و فرستنده اقدام میکند. سازمان باید براساس گزارشهای اخذ شده و مطابق مفاد موافقتنامه سطح خدمات و قواعد تجاری ترابرد، عملکرد اپراتور را بررسی و نسبت به اعمال مقررات مربوطه در چارچوب موافقتنامه های پروانه اپراتورها و الحاقیههای پروانهها اقدام کند.
تبصره ۱: تا زمان تدوین موافقتنامه سطح خدمات و روشهای گزارش گیری، بررسی عملکرد اپراتورها و اعمال مقررات براساس گزارش گیری از مرکز مدیریت ترابرد اقدام خواهد شد.
تبصره ۲: کلیه اخطارهای اتمام زمان با توجه به روز و ساعات کاری محاسبه خواهد شد.
۲۹-۳ پس از تصویب این دستورالعمل، کارگروه ترابرد باید نسبت به بررسی کارشناسی و تهیه و تنظیم موافقتنامه سطح خدمات ترابرد شماره مابین مرکز مدیریت ترابرد و اپراتورها، تهیه و تنظیم روشهای گزارش گیری از عملکرد اپراتورها از قبیل تعیین روز، ساعت و پارامترها و موارد لازم در خصوص ترابردپذیری شماره و بهینه سازی رویهها از جمله پیشنهاد اعمال تغییرات در قواعد تجاری ترابرد، زمان و نحوه رسیدگی به شکایات واصله از سوی مشترکین و موارد مرتبط با ترابرد اقدام و نتایج را به سازمان برای اتخاذ تصمیم نهایی اعلام کند.
۳۰-۳ در صورت وجود اختلاف مرتبط با ترابردپذیری بین اپراتورها، موارد به سازمان ارجاع خواهد شد تا در چارچوب قوانین، مقررات و مصوبات کمیسیون تصمیم گیری شود.
۱-۴ احراز هویت مشترک از سوی اپراتور پذیرا حداکثر تا قبل از فعال شدن سیم کارت در شبکه اپراتور پذیرا الزامی است.
۲-۴ مشترک میتواند با مراجعه به اپراتور پذیرا درخواست ترابرد شماره را در هر مرحله قبل از غیرفعال شدن سیم کارت در شبکه اپراتور فرستنده، لغو کند. در چنین حالتی اپراتور پذیرا باید مرکز مدیریت ترابرد را و به تبع آن از طریق مرکز مدیریت ترابرد اپراتور فرستنده را از لغو درخواست آگاه و درخواست مربوطه را لغو کند.
۱-۵ اپراتور پذیرا باید به ازای هر ترابرد شماره موفق، یکصد هزار (۱۰۰۰۰۰) ریال به اپراتور پایه بپردازد. اپراتور پذیرا میتواند در هنگام درخواست مشترک برای ترابرد شماره، حداکثر پنج هزار (۵۰۰۰۰) ریال از مشترک اخذ کند.
تبصره: در صورت انصراف مشترک در هر یک از مراحل ترابرد شماره، مبلغ اخذ شده به مشترک مسترد نخواهد شد و اپراتور پذیرا باید در هنگام درخواست مشترک در این خصوص اطلاع رسانی کافی کرده و از مشترک تأییدیه لازم را اخذ کند.
۲-۵ حق استفاده از شماره پس از ترابرد، باید کماکان توسط اپراتور پایه و طبق مصوبات کمیسیون به سازمان پرداخت شود.
۳-۵ اپراتور فرستنده و پایه مجاز به دریافت هرگونه مبلغی در خصوص ترابرد شماره از مشترک متقاضی ترابرد نیستند.
۴-۵ مبنای مسیریابی برای شمارههای ترابرد شده مبتنی بر روش مسیریابی مستقیم خواهد بود، لیکن چنانچه هریک از اپراتورها، اپراتورهای ثابت و شرکت ارتباطات زیرساخت به دلایل فنی قادر به پشتیبانی از این روش در هنگام راه اندازی خدمات نباشند، باید شبکه و تجهیزات خود را برای پشتیبانی از این روش ارتقاء دهند. در غیر این صورت و استفاده از روش مسیریابی غیرمستقیم، با توجه به اینکه اپراتور پایه، ملزم به مسیریابی و انتقال ۱۲ ترافیک به سمت شبکه اپراتور مقصد خواهد بود، اپراتور آغازکننده تماس و شرکت ارتباطات زیرساخت باید بابت هر دقیقه انتقال ترافیک مطابق با جدول زیر هزینه آن را به اپراتور پایه پرداخت کنند.
اپراتورهای ثابت و شرکت ارتباطات زیرساخت طی سال اول پس از راه اندازی هیچ پرداختی صورت نمیگیرد.
طی سال دوم پس از راه اندازی ۳۰% تعرفه یک دقیقه مکالمه بین استانی تحویلی به ابر زیرساخت
طی سال سوم پس از راه اندازی ۷۰% تعرفه یک دقیقه مکالمه بین استانی تحویلی به ابر زیرساخت
از ابتدای سال چهارم پس از راه اندازی به بعد ۱۰۰% تعرفه یک دقیقه مکالمه بین استانی تحویلی به ابر زیرساخت
تعرفه یک دقیقه مکالمه بین استانی تحویلی به ابر زیرساخت صرفاً به عنوان مبنای تعیین هزینه بوده و در حال حاضر طبق مصوبه ۱۲۸ ریال است. / ۹۴ کمیسیون برابر با ۷ /۲/ شماره ۱ جلسه شماره ۲۱۴
تبصره ۱: درصورت استفاده از روش مسیریابی غیرمستقیم، اپراتور مقصد نباید از اپراتور پایه بابت مکالمات منتقل شده، به عنوان اتصال متقابل درخواست مبلغ کند.
تبصره ۲: درصورت استفاده از روش مسیریابی غیرمستقیم، اپراتور مبداء باید مبالغ اتصال متقابل را به اپراتور مقصد پرداخت کند.
تبصره ۳: در خصوص مکالمات وارده بین الملل، شرکت ارتباطات زیرساخت به عنوان مبداء مکالمه در نظر گرفته خواهد شد.
-۱-۶ کلیه اپراتورها ملزم به ارائه خدمات ترابردپذیری درچارچوب این دستورالعمل و سایر مقررات مربوطه هستند.
-۲-۶ تفسیر مفاد این دستورالعمل، صرفاً با کمیسیون است.
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *
ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی مینویسم.
لطفا پاسخ را به عدد انگلیسی وارد کنید: