بازاریابی دیجیتال به اصطلاح چتری است بر روی همه تلاش های بازاریابی آنلاین. شرکت ها از کانال های دیجیتالی نظیر موتور جستجوی گوگل، رسانه های اجتماعی، ایمیل و وب سایت های خود برای ارتباط با مشتریان فعلی و آینده شان بهره می برند. ویا به تعبیری بازاریابی دیجیتال یعنی دستیابی به اهداف بازاریابی با استفاده از روشها و ابزارهای دنیای فناوری دیجیتال.
بسیاری از مردم امروز خرید های خود را از موتورهای جستجو آغاز می کنند، یعنی قبل از خرید یک کالا آن را در اینترنت می یابند و در مورد آن تحقیق می کنند. این جدای خریدهایی است که مردم از سایت های شناخته شده در زمینه فروش کالا و خدمات انجام می دهند. شاید بتوان نتیجه گرفت که روش های سنتی و پیشین کسب و کار دیگر آنقدر ها کار ساز نیست!
بازاریابی همیشه درباره ارتباط با مخاطب، در زمان و مکان درست بوده است. پس می توان نتیجه گرفت با این وقتی که مردم بخصوص با گوشی هایش در اینترنت می گذرانند، بازاریابان هم در آنجا باید به دنبال مشتری و یا مخاطب خود بگردند.
با بازاریابی دیجیتال، می توانید تعداد دقیق افرادی که صفحه اصلی وب سایت شما را مشاهده کرده اند را در همان لحظه با استفاده از نرم افزار تجزیه و تحلیل دیجیتال ببینید. همچنین می توانید ببینید که چندین صفحه را بازدید کرده اند، چه دستگاهی از آنها استفاده کرده اند و از کجا آمده اند، و علاوه بر آن امکان تجزیه و تحلیل دیجیتال داده ها نیز فراهم است.
این اطلاعات به شما کمک می کند تا زمان و سرمایه خود را نسبت به بازدهی کانال و اینکه چه تعداد کاربر از این شبکه ها به وب سایت شما آمده اند، تقسیم بندی و اولویت بندی کنید. مثلا وقتی شما در می یابید که تنها ۱۰ درصد از کاربران از طریق موتورهای جستجو به وب سایت شما آمده اند در صورت که متوسط این عدد باید چیزی نزدیک به ۶۴ درصد است، می دانید که لازم است روی سئوی وب سایت خود کار کنید. تا تعداد کاربرانی که کالا و خدمات شما را از طریق موتورهای جستجو می یابند افزایش دهید.
با بازاریابی آفلاین، بسیار دشوار است که نحوه تعامل افراد با شرکت شما را قبل از تعامل با یک فروشنده یا انجام یک خرید را ارزیابی کنید. با بازاریابی دیجیتال، می توانید روند و الگوهای رفتار افراد قبل از رسیدن به مرحله نهایی در سفر خرید مشتری را شناسایی کنید، به این معنی که می توانید تصمیمات آگاهانه تری در مورد نحوه جذب آنها به وب سایت خود از همان ابتدای آشنایی با وب سایت یا برند خود بگیرید.
تصور کنید که شما یک بروشور محصول ایجاد کرده و آن را از طریق پست به مردم ارسال می کنید. این بروشور یک شکل از محتوا است، البته آفلاین. مشکل این است که شما هیچ نظری ندارید که چه تعداد افراد بروشور خود را باز کرده یا چند نفر آن را مستقیم به سطل زباله انداختند.
حالا تصور کنید که این بروشور را در وب سایت خود داشته باشید. شما می توانید دقیقا مشخص کنید که چه تعداد افراد صفحهای آن را مشاهده کرده و شما می توانید اطلاعات تماس کسانی را که بروشور را دانلود کرده اند از طریق فرم ها بدست آورید. نه تنها می توانید اندازه گیری کنید که چه تعداد افراد با محتوای شما در تماس هستند، بلکه شما نیز می توانید مشتریان بالقوه خود را از طریق این اطلاعات شناسایی کنید.
تنها با ابزار و تکنولوژی های مناسب است که شما قادر خواهید بود تا تمام اطلاعات فروش و کسب و کار، تماس های اولیه و ردپای های مشتری را برای تدوین یک استراتژی بازاریابی دیجیتال موثر به کار بگیرید. به این کار Attribution Modeling گفته می شود و به شما اجازه می دهد روند تحقیق و خرید توسط مشتریان را شناسایی کنید، تا بتوانید تصمیمات آگاهانه ایی بگیرید و با علم به اینکه کدام بخش از استراتژی بازاریابی شما نیاز به توجه بیشتر دارد و یا کدام بخش از چرخه فروش نیاز به پالایش دارد.
اتصال نقطه ها بین بازاریابی و فروش بسیار مهم است، شرکت هایی با فروش قوی و هماهنگی بازاریابی نرخ رشد سالانه ۲۰٪، در مقایسه شرکت های با هماهنگی ضعیف ۴٪ کاهش درآمد دارند. اگر شما می توانید تجربه و سفر مشتری خود را در چرخه خرید با استفاده از فن آوری های دیجیتال بهبود بخشید، حتما منجر به بهبود رشد کسب و کار شما می شود.
با بازاریابی دیجیتال، اغلب احساس می شود که شما می توانید نتایج را بسیار سریعتر از آنچه که ممکن است در مقایسه با بازاریابی آفلاین مشاهده کنید، به این دلیل که اندازه گیری ROI یا بازگشت سرمایه آسان تر است. با این حال، در نهایت به طور کلی به مقیاس و اثربخشی استراتژی بازاریابی دیجیتال شما هم بستگی دارد.
اگر وقت خود را صرف ساختن یک تجربه کاربری جامع برای شناسایی نیازهای مخاطبان، و همچنین ایجاد یک محتوای آنلاین با کیفیت به منظور جذب و تبدیل کاربران به مشتری و سئوی وب سایت خود متمرکز کنید، احتمالا در شش ماه اول نتایج چشم گیری دریافت خواهید کرد.
اگر تبلیغات پرداخت شده بخشی از استراتژی دیجیتال شما باشد، نتایج حتی سریعتر مشاهده می شوند، اما توصیه می شود توجه خود را بر روی سئو و شبکه های اجتماعی که هر دو رایگان هستند قرار دهید، زیرا نتایج آن پایدار و به صرفه خواهد بود.
واقعا به این بستگی دارد که چه عناصر بازاریابی دیجیتالی را می خواهید به استراتژی خود اضافه کنید. فرض کنید شما در حال حاضر یک وب سایت دارید، اگر روی تکنیک های ورودی Inbound مانند SEO، رسانه های اجتماعی و ایجاد محتوا تمرکز کنید، خبر خوب این است که شما به هیچ وجه نیاز به بودجه زیاد ندارید. با بازاریابی Inbound، تمرکز اصلی در ایجاد محتوای با کیفیت بالا برای مصرف مشتریان می باشد، که می توانید این کار را به شخص دیگری بسپارید یا اگر وقت دارید خودتان اینکار را انجام دهید.
با روش های Outbound مثل تبلیغات آنلاین و خرید لیست ایمیل، بدون شک هزینه هایی وجود دارد. و این هزینه بستگی به این دارد که شما می خواهید چطور و چقدر دیده شوید یا اینکه چقدر سرمایه برای این کار دارید.
برای مثال در پیاده سازی تبلیغات کلیکی با استفاده از Adwards گوگل تبلیغ شما در جستجوهای مربوط به صنعت خود در بالای صفحه اول نتایج جستجو نمایش داده می شود. بسته به این که چقدر کلمات کلیدی پر طرفدار باشند، این نوع تبلیغات می تواند بصرفه یا خیلی گران باشند و این دلیل اصلی است که می بایست روی سئوی وب سایت کار کنید.
یکی دیگر از مولفه های کلیدی بازاریابی دیجیتال بازاریابی تلفن همراه است. در واقع بطور کلی ۶۰% زمان دسترسی آنلاین توسط دستگاه های موبایل انجام می شود یعنی ۲۰% بیشتر از سایر روش ها. این به این معنی است که بهینه سازی آگهی های دیجیتالی، صفحات وب، تصاویر رسانه های اجتماعی و سایر محتویات های دیجیتال برای دستگاه های تلفن همراه ضروری است. اگر شرکت شما دارای یک برنامه کاربردی تلفن همراه است که کاربران را قادر می سازد تا با شما ارتباط برقرار کنند یا محصولات شما را خریداری کنند، برنامه شما نیز زیر چتر بازاریابی دیجیتال قرار می گیرد.
کسانی که با شرکت شما به صورت آنلاین از طریق دستگاه های تلفن همراه ارتباط برقرار می کنند باید تجربیات مثبتی به خوبی دستگاه های دسکتاپ داشته باشند. این به معنای اجرای یک طراحی موبایل و یا Responsive برای کاربران دستگاه های تلفن همراه است. راه های زیادی وجود دارد که از طریق آن می توانید بازاریابی دیجیتال خود را برای کاربران تلفن همراه بهینه سازی کنید. در هنگام اجرای هر استراتژی بازاریابی دیجیتال، بسیار مهم است که بدانید این تجربه را در دستگاه های تلفن همراه چگونه خواهد بود. پس همیشه در ذهن داشته باشید که محتوای شما باید برای مشتری شما ارزشمند باشد و گرنه به هدف بازاریابی خود نمی رسید.
فکر می کنم در این مقاله اطلاعات مناسبی درباره بازاریابی دیجیتال بدست آورده اید. اگر الان یکی از ابزارهای بازاریابی دیجیتال استفاده می کنید بدانید که بدون شک هنوز راههایی برای بهبود و افزایش مشتری وجود دارد. ما سعی داریم با تجربه خود در این زمینه امکانی را فراهم کنیم که رونق و رضایتمندی را برای کسب و کار شما و بخصوص مشتریان تان فراهم کنیم.
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *
ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی مینویسم.
لطفا پاسخ را به عدد انگلیسی وارد کنید: