جای گرفتن در رتبه های بالای نتایج موتور های جستجو به معنای افزایش بازدید سایت و دسترسی به کاربران بیشتر است به همین دلیل امروزه صاحبان وب سایت ها و شاغلین تجارت الکترونیک به معیارهای سنجش ارزش صفحات وب همچون پیج رنک گوگل (Google Page Rank) و رتبه الکسا (Alexa Rank) اهمیت بسیاری قائل هستند و اقدامات بسیاری در خصوص بهینه سازی سایت ، افزایش بازدید سایت ، بازاریابی اینترنتی انجام می دهند تا در تقابل با رقبای خود در بازار تجارت الکترونیک جایگاه مناسبی پیدا نمایند
وبمسترهای زیادی هستند که این روزها به دنبال رنک الکسای کمترند. هزینههای میلیونی برای آن میکنند و برای مقایسه سایت خود با دیگران، نمیدانند به رنکینگ گوگل اتکا کنند یا سایت الکسا. در این گزارش به مقایسه این دو رنکینگ می پردازیم.
الکسا سرویسی است وابسته به سایت amazon.com که در آدرس Alexa.com ارائه میشود، هدف از این سرویس رتبهبندی پایگاههای اینترنتی ازنظر تعداد بازدیدکننده (ترافیک بازدیدها) است که با در نظر گرفتن یک سری معیارهای محاسباتی و آماری، نهایتاً سایتهای مختلف را به لحاظ میزان دیده شدن صفحات آنها، رتبهبندی میکند.
اهمیت و دقت رتبهبندی الکسا
آمار این سرویس لزوماً دقیق و کاملاً بر اساس واقعیت نیست و تا حدودی مبتنی بر محاسباتی فرضی و احتمالی است، چراکه منبع اصلی جمعآوری اطلاعات الکسا و درواقع پشتوانه آن، نوارابزار یا تولباری (Alexa Toolbar) است که در مرورگر بازدیدکنندگان در سرتاسر دنیا نصب میشود، به فرض ممکن است اکثر کاربران پایگاهی بدون نصب تولبار از آن دیدن کنند و در مقابل سایتی دیگر به دلیل نوع فعالیتش بازدیدکنندههای خاصی داشته باشد که تولبار الکسا را، اکثر آنها نصبکرده باشند (معمولاً وبسایتهایی که بازدیدکنندههایشان از تجربه کافی در فعالیتهای وب برخوردارند، رتبه الکسای بهتری نسبت به سایتهای دیگر ولی با بازدید مشابه دارند)؛ اما باوجود همهٔ این تفاسیر نباید سایت الکسا و رتبه آن را آنقدرها همدست کم گرفت.
رتبه الکسا جای خود رابین کاربران بازکرده و اهمیتی نسبی در عرصه وب و مخصوصاً تجارت الکترونیک پیداکرده است؛ بهطور مثال تبلیغ دهندگان بیشتر تمایل دارند که با سایتهای مرتبط با اهدافشان با توجه به رتبه الکسای آنها همکاری کنند، از طرفی اطلاعات سایت الکسا بعضاً در تجزیهوتحلیل بهتر و هدفگذاری مخاطبان و نیازهایشان، میتواند تأثیر مثبتی داشته باشد، یا در مقایسه چند سایت مشابه ازلحاظ محبوبیت، تعیینکننده باشد.
متأسفانه برخی با توصل به روشهای متقلبانه نیز اقدام به افزایش رتبه سایت خود میکنند، به فرض به تعدادی از دوستان خود میگویند که با تولبار الکسا بهطور مرتب از آدرس آنها دیدن کنند و واضح است که این نوع کارها جزء هدر دادن وقت و بهاصطلاح گول زدن خود، ارزش دیگری ندارد و معمولاً اینگونه افراد پس از مدتی از این کار خسته شده و مخاطبان واقعی خود را نیز از دست میدهند.
زمان لازم برای کسب رتبه الکسا
برای اینکه قسمت نمایش اطلاعات سایت الکسا جایی داشته باشید، پس از عضویت در آن و ثبت آدرس خود، معمولاً باید مدتی بین ۱ تا ۳ ماه از ثبت سایت شما بگذرد و از طرفی هرچه بازدیدکننده سایتتان بیشتر باشد، شانس شما بیشتر خواهد بود؛ لذا میتوان گفت بهترین کار برای کسب رتبه بالاتر (البته در سیستم الکسا هرچه عدد شما کمتر باشد یعنی رتبه شما بالاتر است!) تلاش در جهت انتشار مطالب بهتر و مفیدتر و اهمیت قائل شدن برای مخاطبان است؛ بهاینترتیب هر چه که فعالیت شما در وب مستمر و باکیفیت باشد، سایت الکسا نیز اهمیت بیشتری برایتان قائل شده و نوع تجزیه تحلیل و آمارهای ارائهشده آن نیز بهمرورزمان متفاوت خواهد بود.
پیج رنک گوگل(Google Page Rank) چیست؟
گوگل برای تعیین اهمیت صفحات از پیج رنک استفاده میکند که یکی از فاکتورهای اصلی برای رتبه بندی نتایج گوگل است. پیج رنک (Page Rank) توسط بنیانگذاران گوگل Larry Page و Sergey Brin در استنفورد مطرح شد. و درواقع اصطلاح پیج رنک نیز از اسم لری پیج گرفتهشده است.
نحوه محاسبه پیج رنک
تئوری مدیران گوگل این بود که صفحاتی با لینک ورودی زیاد صفحات مهمتر و بااهمیتی هستند. الگوریتم آنها لینکهای ورودی را بهعنوان یک رأی مثبت به سایت در نظر میگیرد. میزان تأثیر یک لینک ورودی بر پیج رنک شما به عوامل مختلفی مانند پیج رنک صفحه لینک دهنده، تعداد صفحات لینک شده در آن و نوفالو نبودن لینکها بستگی دارد.
البته این معیار تا حد زیادی قابلقبول است زیرا داشتن لینک خروجی زیاد به این معنی است که حساسیت زیادی بر معرفی منابع در سایت وجود نداشته است.
اهمیت پیچ رنک
Page Rank یکی از چندین عامل مؤثر بر رتبه بندی نتایج گوگل است و تأثیر زیادی بر آن دارد، از طرف دیگر این فاکتور که عددی بین ۱ تا ۱۰ است معیار مناسبی برای تعیین میزان محبوبیت و اعتبار سایت شما از دید بازدیدکنندگان خواهد بود که تأثیر زیادی برجذب تبلیغات در سایت خواهد داشت.
معایب پیج رنک
پس از مدتی افراد بهخوبی راههای افزایش پیج رنک را شناختند و با استفاده از تکنیکهایی مانند گوگل بمب و تبادل لینک، کارایی این معیار را زیر سؤال بردند ولی در حال حاضر گوگل سایتهایی را که در آنها تعداد زیادی لینک به صفحات غیر مرتبط وجود دارد را شناسایی و جریمه میکند و با این کار جلوی افزایش غیرواقعی پیج رنک را گرفته است. به همین دلیل از تبادل لینک با سایتهای غیر مرتبط و ثبت سایت در دایرکتوریهایی که پیج رنک گوگل بالایی ندارند جدا خودداری کنید زیرا موجب کاهش اعتبار سایت شما خواهد شد.
پیج رنک سایت من
در طول هرسال گوگل چهار بار پیج رنک صفحات را با یک عدد بین ۱ تا ۱۰ مشخص میکند. این معیار برای هر صفحه جداگانه تعریف میشود و مربوط بهکل سایت نیست. تنها تعداد کمی صفحه با پیج رنک ۱۰ وجود دارند. برای تعیین Page Rank سایت خود یا دیگران میتوانید از افزونههای مرورگر یا سایتهای بررسی سئو مانند moonsy یا ابزار فارسی و رایگان سئوسیما استفاده کنید.
راه افزایش پیج رنک
بهترین راه برای افزایش پیج رنک، کسب لینک ورودی به سایت از صفحاتی با پیج رنک بالا است. شما میتوانید با دیگران تبادل لینک کنید ولی این کار را فقط با صفحات مرتبط و به تعداد محدود انجام دهید. سایت خود را دایرکتوریهای معتبر مانند Open Directory Project ثبت کنید.
شما میتوانید با لینک کردن صفحات داخلی سایت خود به یکدیگر بر پیج رنک آنها بیافزایید ولی استفاده بیش از حد از این تکنیک بر پیج رنک گوگل شما تاثیر منفی خواهد گذاشت و در نهایت تولید محتوای مفید و مناسب راهی مطمئن برای کسب لینک ورودی از دیگر سایتها میباشد.
اما کدامیک معیار مهمتری است؟رتبه بندی الکسا یا گوگل ؟
جواب ساده است، هر دو. البته بستگی به نوع فعالیت سایت میتواند یکی مهمتر از دیگری باشد.
برای سایتی درزمینهٔ تبلیغات اینترنتی فعالیت میکند مسلماً رتبه بندی الکسا مهمتر است زیرا هرچقدر الکسا رنک آن بهتر باشد به این معنی است که سایت بازدیدکننده بیشتری دارد و درنتیجه تبلیغ در چنین سایتی مناسب به نظر میآید. البته مسلماً برای چنین سایتی رتبه بندی گوگل هم جایگاه خود را دارد زیرا هرچقدر گوگل رنک آن بالاتر باشد مسلماً بازدیدکنندگان آن نیز بیشتر خواهد شد.
این دو فاکتور ارتباط تنگاتنگی باهم دارند و پیشرفت هرکدام باعث پیشرفت فاکتور دیگر نیز میشود. سایتی که رتبه بندی بالایی دارد، مسلماً افزایش بازدید نیز به علت قرار گرفتن در رتبههای بالای نتایج جستجوی گوگل خواهد داشت، در ضمن یکی از فاکتورهای مهم در جهت بالا رفتن پیج رنک نیز تعداد بازدیدکنندگان آن سایت است.
بنابراین این دو فاکتور مکمل همدیگر هستند، و یک مدیر سایت باید در جهت تقویت هر دو فاکتور عمل کند.
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *
ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی مینویسم.
لطفا پاسخ را به عدد انگلیسی وارد کنید: