اگر صاحب یک کسبوکار اینترنتی هستید، احتمالاً یکی از اهداف شما گسترش آگاهی از محصولات و خدماتتان است. تبلیغات و بازاریابی ممکن است در این زمینه بسیار کمک کند، اما اعتماد و وفاداری مشتری را تضمین نمیکند. چرا که خریدار قادر به دست زدن و لمس کردن محصول یا نگاه کردن به صورت فروشنده نیست. افراد با نگرانی زیادی به سمت خرید آنلاین می روند. بنابراین اعتماد تنها چیزی است که استرس تصمیم گیری برای خرید را تسکین میدهد.
جذب اعتماد مشتریان یک چالش برای هر کسبوکار جدید است و فرآیندی است که نیاز به اقداماتی مناسب دارد. در ادامه با چند نمونه از این اقدامات آشنا شوید:
نماد اعتماد الکترونیکی و ساماندهی
با استفاده از نماد اعتماد الکترونیک و نماد ساماندهی به مشتریان خود ثابت کنید خرید کردن آنها در امنیت کافی انجام میشود و مشتریان میتوانند با خیال راحت از شما خرید آنلاین انجام دهند. نماد اعتماد الکترونیک از طرف مرکز توسعه تجارت الکترونیکی تحت نظارت وزارت صنعت و معدن و تجارت ایران است. ونشاندهنده ی این است که دولت از شما حمایت میکند و تجارت شما تحت نظارت است. این نمادها می بایست طوری در سایت قرار گیرند که در معرض دید باشند و همچنین در تمامی صفحات قابل مشاهده باشند.
هاست مناسب
وبسایت معتبر باید بهصورت شبانهروزی در دسترس کاربران باشد. بنابراین شما باید در انتخابهاست دقت کافی را داشته باشید و هاستی را تهیه کنید که سرعت بالایی داشته باشد و به دلایل مختلفی با قطعی مواجه نباشد و یا فضای مناسبی را به شما داده باشد که وبسایت شما بهصورت مداوم از دسترس کاربران خارج نشود. اگر وبسایتی زیاد از دسترس خارج شود مطمئناً مورد اعتماد کاربر نیست.
سرویس SSL
SSL مخفف عبارت Secure Socket Layer است. راهحلی جهت برقراری ارتباطات ایمن میان یک سرویسدهنده و یک سرویسگیرنده است که توسط شرکت Netscape ارائهشده است. شما درصورتیکه در فروشگاه اینترنتی خود امکان عضویت به کاربران دادهاید حتماً این سرویس را از شرکتهاست تان خریداری کنید. همانطور که گفته شد این سرویس ۳ کار انجام میدهد، تأیید هویت سرویسدهنده و سرویسگیرنده و ارتباطات رمز شده بین این دو سرویس که مانع افشای اطلاعات شخصی کاربران در مقابل هکرها خواهد شد.
اطلاعات تماس
در وبسایت و یا فروشگاه اینترنتی خود حتماً صفحهای به نام ارتباط با ما داشته باشید. که در آن اطلاعات تماس از قبیل تلفن و ایمیل و صفحات اجتماعی در صورت وجود و اطلاعات مکانی آدرس شرکت و یا دفتر خود و حتی کروکی محل کار خود را قرارداده باشید.
همچنین صفحهای به نام درباره ما که اطلاعات کامل و جامعی در مورد خودتان و کسبوکارتان و علت اینکه باید مشتریان به شما اعتماد کنند قرار دهید. این صفحه میتواند یک صفحه اعتمادسازی باشد. شاید مشتریان شما اصلا به این اطلاعات نیازی نداشته باشند، اما با این حال افراد نیاز دارند که این اطلاعات را بدانند تا در صورت نیاز و بروز مشکل با خیال راحت با شما تماس بگیرند.
قرارداد با پست
زمانیکه که با پست قرارداد میبندید برای مشتری مزایای زیادی دارد. یکی اینکه مشتری با خیال راحت و بدون هیچ نگرانی از عدم تحویل جنس برای خرید اقدام میکند. دوم اینکه مشتری میتواند پس از دریافت کالا وجه خود را پرداخت کند. سوم اینکه کالا خیلی راحت به دست مشتری در محل کار یا منزل میرسد.
امکان مرجوع کردن کالا
وقتی شما در تبلیغات خود ذکر میکنید که در صورت نارضایتی میتوانید کالا را برگردانید و وجه خود را پس بگیرید اعتماد مشتریان را بالا میبرید. و آنها متوجه میشوند که شما به کالای خود اطمینان دارید. در مورد ارجاع کالا میتوان گفت از هر هزار مشتری یک نفر کالا را ارجاع میدهد.
روشهای پرداخت مختلف
شما باید به یاد داشته باشید که کاربران باسلیقهها و طرز فکرهای مختلف به سایت شما مراجعه میکنند. شاید برای بعضی از مشتریان پرداخت آنلاین به هر دلیلی مقدور نباشد و یا تمایل داشته باشند پس از دریافت کالا وجه خود را پرداخت کنند و یا وجه خود را از طریق سیستم کارت به کارت پرداخت کنند. پس باید روشهای پرداخت مختلفی را برای مشتریانتان در نظر بگیرید.
نبود لینک خراب
منظور از لینک خراب یا شکسته این است که هنگامیکه مشتری در سایت شما بر روی آن لینک کلیک میکند با خطا مواجه شود. شما باید تمام لینکهای مربوط به صفحهتان را چک کنید که مشکلی نداشته باشد. زیرا این مشکل باعث بیاعتمادی مشتریان به شما میشود.
پشتیبانی ۲۴ ساعته
یکی از کارهای که برای جلب اعتماد مشتریان فروشگاه اینترنتی باید بکنید، این است که هرروز به ایمیلها و پیامهای که مشتریان برایتان ارسال میکنند پاسخ دهید. ممکن است دیر پاسخ دادن شما به پیام و یا ایمیلهای مشتری او را از خرید منصرف کند. همچنین شما باید از لحظه سفارش کالا تا تحویل کالا مشتری خود را ساپرت کنید و او را در جریان مراحل کار قرار دهید.
انجام دقیق وعدهها
اگر همیشه سعی در انجام به موقع وعدههای خود داشته باشید در نظر مشتریان به عنوان ارائهدهنده ای عالی شناخته می شوید. پس با خوش قولی خریداران خود را همیشه راضی نگه دارید.
رو راست با مشتری
به تمام مشخصات کالایتان آگاهی داشته باشید. مزایا و معایب آن را ذکر کنید. حتی میتوانید محصول خاصی را با شرایط موجود مشتری به او پیشنهاد دهید، حتی اگر سود کمتری ببرید. این صداقت شما باعث جلب اعتماد مشتری میشود.
سیستم رأیگیری محصولات
این سیستم باعث میشود که مشتری ها بتوانند از نظرات خریداران قبلی در مورد کالاها مطلع شوند و تصمیم بهتری بگیرند. همچنین شما میتوانید محصول خود را با ذکر تعداد فروش و یا بازدید از صفحه به نمایش بگذارید که خود باعث جلبتوجه و اعتماد مشتری میشود.
امکان ثبت دیدگاه
میتوانید فضای در صفحه فروشگاه خود داشته باشید که افراد نظرات خود را درباره کیفیت محصولات و خدمات شما دهند. حال اگر این دیدگاهها مثبت هم باشد باعث جذب بیشتر مشتریان جدید خواهد شد و با این کار اعتماد مشتریان را به خود جلب میکنید.
داشتن وبلاگ
شما میتوانید در صفحه وبلاگ خود با ارائه اطلاعات و مطالب مفید درزمینهٔ مرتبط این حس را به مشتری دهید که یک تیم قدرتمند و فعال در پشت این فروشگاه در حال فعالیت هستند. داشتن وبلاگ تخصصی باعث بالا رفتن اعتماد مشتریان به فروشگاه اینترنتی شما خواهد شد.
به روز رسانی ظاهر فروشگاه
کاربران شما افرادی دقیق هستند. آنها هنگامیکه به فروشگاه شما وارد میشوند به طراحی سایت شما دقت میکنند. که به چه صورت است و آیا این اواخر تغییری در ظاهر سایت خود دادهاید یا خیر. شما باید هنگام طراحی یا تغییر ظاهر فروشگاهتان به رنگبندی و تبلیغاتی که در سایت قرار میدهید توجه کافی داشته باشید. گاهی رنگبندیهای نامناسب و یا تبلیغات متحرک باعث آزار مشتری میشود که موجب عدم اعتماد و توجه او میشود.
استفاده زیاد از فضای سفید در فروشگاه ، و یا استفاده از تصاویر مستند و واقعی محصول می تواند یک طراحی مناسب باشد. در واقع یک طرح خوب، صفحه ای ساده و جذاب و عدم استفاده از فونت های غیرمعمول می باشد که حس خوبی به کاربر القا کند.
املا و گرامر عالی و بی نقص
املا و دستور زبان ضعیف، عبارات و کلمات نامناسب، ادبیات کودکانه و یا عامیانه تاثیر منفی بر روی کسب و کار شما می گذارد. مشتریان به کسب و کارهایی که ادبیات و جمله بندی مناسب ندارند اعتماد نخواهند کرد. اگر در تولید محتوا برای وب سایت مهارت ندارید، از یک فرد متخصص در این زمینه کمک بگیرید. سعی کنید در تولید محتوی وبسایت خود از دستور زبان و نگارش خیلی خوبی بهره ببرید.
فعالیت در شبکه های اجتماعی
با توجه به امکانات و تعداد بیشمار کاربران شبکههای اجتماعی ، شما میتوانید در مدت کوتاهی به محبوبیت برسید. همچنین هنگامیکه یک مشتری جدید به وبسایت شما مراجعه میکند قبل از خرید مایل است که اطلاعات بیشتری در مورد کسبوکار و محصولات شما پیدا کند. که مطمئناً برای رسیدن به این هدف در شبکههای اجتماعی به جستجو میپردازد. و آن ها به دنبال یک حساب فعال، شفاف و منظم هستند.
اما در صورتیکه شما از این شبکههای اجتماعی استفاده میکنید باید این صفحات را بهصورت منظم بهروز کنید. درصورتیکه مدت مدیدی این کار را نکنید مشتریان شما فکر میکنند که کسبوکار شما تعطیلشده است. و اگر پیام شبکه های اجتماعی شما با فروشگاه شما مطابقت ندارد، فقط مشتریان خود را سردرگم کرده اید.
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *
ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی مینویسم.
لطفا پاسخ را به عدد انگلیسی وارد کنید: